- Project Runeberg -  Fantasiens verldar och verklighetens verldar /
164

(1867) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

verket att den grekiskt-pythagoreiska skolan främst
bland sina dogmer ställer läran om själavandringen.
Orfeus hade först bland grekerna förkunnat vår
lära. Proklos har i Timmum, lib. IV, förvarat de
verser der det säges att månen är en jord, hvarest det
linnes berg, menniskor och städer:

Altera terra vaga est quam struxit, quamque Seleuem
Dii vocitant, nobis nota est sub nomine Lim»:
Hsec montes habet. ac nrbes, aedesque superbas.

Vissa grekiska och romerska skolor lärde
otvetydigt, men från olika synpunkter, att verldarna voro
flera, och här förmår endast kritikerns öga urskilja de
olika drifkrafter som kunnat leda till denna
uppfattning af verldsalltet. Den generiska framställning, vi
ämna lemna, kan föröfrigt tillämpas på alla tidsåldrar;
ty om den menskliga ärelystnadens föremål och
elementer skifta med nationernas ålder, så är ej
förhållandet detsamma med menniskoanden, som alltid är
sig lik.

Några ord i en psykologisk fråga kunna således
ej här vara utom sin plats.

Till en början tyckes det, som om de filosofiska
systemernas antal vore så stort, att man finner det
svårt att känna sig hemmastadd bland dem, och att
tydligt kunna klassificera dem. När man granskar
dem litet närmare, finner man emellertid, att de till
en början kunna hänföras till två hufvudklasser, och
sedermera till tvänne andra, hvilka äro historiskt
senare, än de båda första. I det första systemet,
materialistemes, är den sinnliga verlden det enda som
existerar, och vår själ är ej annat än det kollektiva
af sensationerna, som tillföras oss från de yttre
föremålen, och af de idéer som deraf blifva en följd,
liksom Gud ej är något annat än det omedvetna
förallmänligandet af naturens alla fenomener. Men då ett
ensidigt system ej kunde förklara alla fakta, har det
händt, att iakttagelsen af de osynliga fenomener som
framträda i vår tanke, och hvilka på intet sätt kunna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:37:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fantasien/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free