- Project Runeberg -  Fataburen / 1913 /
102

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102 SMÄRRE MEDDELANDEN.

til, om det mserkelige ben »litz». Selv har jeg for månge år siden
oplevet et lignende exempel, hvordan et stykke af middelalderens
kegekunst endnu levede i Vestjylland. Der var et lille kaffeselskab
i byen, hvortil jeg var indbudt, madam Brun kom på bordet og
samtalen gik, da en af de tilstedeveerende klagede över »löendeonde»
(lumbago). Stråks faldt en anden ind: »Så må du hen til Store
Kirsten Marie og lade hende trsede dig!» Fuld af forundring spurgte
jeg, hvad meningen var dermed, folk lo, og jeg erholdt dengang kun
en halv besked, men forfulgte sägen og fik ät vide, ät den syge skulde
Isegge sig över et dörtrin; en kone, der havde födt tvillinger og som
bar et sjseldent navn, skulde med hsenderne gribe i et par knager
foroven i dörkarmen, gå frem og tilbage [i strömpefödder] på patientens
ryg. Den syge spurgte: »Hvorfor trseder du mig?» - »Jeg trseder
dig, f or di jeg har det fortrin f remfor dig, ät jeg har båret tre tunger,
tre hjeerter, tre Isender under en hue.» Dette er altså en seldre form
for den nu så almindelige massage. Senere fandt jeg denne kur
månge steder brugt, også i Sverige (Hyltén-Cavall. I. 384), i England,
Frankrig, Tyskland, ja indtil Kurdistan og opdagede omsider, ät
forskriften var ät Isese hos Theodosius den Stores livlsege, Marcellus
Burdigalensis.1

Såvidt jeg forstår hele den gruppe af folketro, som kaldes övertro,
er den »Isevn», »rest» (survival) af fortids videnskab eller af fortids
religiöse tro.

Men tilbage til »luz». I Eisenmengers Entdecktes Jtidenthum
(1711) II. 930 er en sserdeles udförlig redegörelse for dette ben, og
jeg föjer til de i Fataburen meddelte forklaringer et par nye trsek.
Det hedder: »når opstandelsens dag kommer, vil den höjlovede
Grud give alle dem, der döde udenfor Israels landemserker, et
for-klaret legeme, skabt af et lille ben i rygraden.» »Dette ben fugtes
af opstandelsens dugg og er som surdej i mel, vil gennemtrsenge alt.
Af det dannes alle lemmer, alle nerver, hud og kod vokser ud af
det, og når det er sket, föres legemerne til Israels land og modtager
i dette rene land deres sjsele.2

1 Grrimm, Ueber Marc. Burdigalensis (1849). s. 20. 67.

2 Se endnu: M. Josef bin Gorion, Sägen d. Juden I. 197.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:46:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1913/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free