- Project Runeberg -  Fataburen / 1913 /
111

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»MIDSOMMARSTAKAR» ELLER »MAJSTÄNGER 111

knappar. Gnidpapper giör också en förträflig efect i deras
prydnad, de upklistra håret med talg och pålägger det med sigtad krita.
Pendeloquer af ljuskronor samt all slags glas och glitter apliceras
öfver alt; och ungefär ser hon ut som denna figur, hvilken kan täfla
med vildarna om smaken och valet af granlåt.»

Bengt O. H. Hildebrand.

»Midsommarstakar» eller »majstänger».

Då jag under vintern 1911-1912 sysslade med gottländska
kyrkoinventarier fann jag icke en gång utan allt som oftast, att
»midsommar-stakar» eller ^majstänger» nämndes såsom kyrkliga inventarieföremål.
Själfva namnet lät en misstänka, att dessa inventarier dock voro af helt
annan art än t. ex. predikstolar och dopfuntar. Hvad kunde de ha
användts till? Hvarifrån hade de kommit? Kunde de vara att
sammanföra med de majstänger, som resas vid midsommar litet hvarstädes i
våra bygder och tidigare i länder, där våren infaller tidigare på året?

P. A. Säve omtalar i sin reseberättelse såsom
antikvitetsintendent, nu förvarad i Statens Historiska Museum, på ett par ställen
dylika majstänger. Så nämner han, att i Lau kyrka på södra delen
af ön funnos 14 dylika, samt tillfogar en intressant upplysning om,
att de voro placerade på altaret, vid predikstolstrappan samt vid
och öfver kvinnfolksbänkarna.1 Som på så många andra håll inom
och utom vårt land var nämligen församlingen i en gottländsk kyrka
sedan gammalt under gudstjänsterna delad så, att karlarna sutto
söder om och kvinnorna norr om stora gången. Det var således
endast ingångarna till dessa senares bänkar som pryddes af majstänger.
Karlsidan skulle vara utan. Utorn från Lau finnes hos Säve en
likartad uppgift från När, grannsocken till Lau - båda kända för sin
konservatism i sedvänjor.

Men det är icke blott på litterär väg vi veta något om dessa
majstänger. Man kan nämligen ännu eller har -åtminstone för ej så
länge sedan i kyrkor på Gottland kunnat påträffa mer eller
mindre skadade exemplar i något hörn eller uppe i tornet. Det var

1 S. Ambrosiani, Gottländska kyrkoinventarier, Stockholm 1912, s. 91.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:46:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1913/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free