- Project Runeberg -  Fataburen / 1928 /
99

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM TATUERING I VARA DAGARS SVERIGE.

Fig. 3. Bröstbild. Yrkesbild för kavallerist, 4 färger. Blad för kalkering.

Göteborgs Mus. 6930.

kyrkomöte i Calcuth (Northumberland) år 787 förbjöd all tatuering.1
I detta sammanhang kan i förbigående nämnas att det kors kopterna i
Egypten bära på armen, inbränt, anses vara en ättling av det märke
munkarna därstädes fingo av arabiska erövrare på 800-talet.2 Alltså
ett skammärke som blivit ett äremärke.

Huruvida kristendomen förmådde döda den gamla seden
fullständigt är nog omöjligt att komma till visshet om. Möjligt är att den
levde kvar i en form, som funnits redan under antiken, nämligen som
straff eller som igenkänningsmärke på förbrytare och på slavar och
krigsfångar. Romerska legionärer blevo även tatuerade, antagligen
för att kunna identifieras vid rymning. Samma sed, fastän med en
förenklad teknik fortlevde i form av brännmärkning långt fram i
tiderna. Brännmärkning som straff och skammärke har använts även

1 W. Joest. anf. arb., sid. 103.

2 W. Joest. anf. arb., sid. 10(1.

8- 2X0653. Fataburen 11 W.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:52:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1928/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free