- Project Runeberg -  Om de historiska förberedelserna till operadramat /
3

(1872) [MARC] Author: Carl Johan Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om de historiska förberedelserna till operadramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Betraktar man det moderna dramats förnämsta källa,
eller medeltidens andliga skådespel, och åter dessas
ursprung, eller den katholska kyrkans liturgiska bruk, finner
man der i de omvexlande körerna, i antifoner och
responsorier, ett frö till musikaliskt drama, som, jemte det att
det egde en grund i menniskans dramatiska uranlag,
bidrog att uppmjuka det råa medeltidssinnet och dymedelst
bereda den jordmon, hvarur det moderna dramat skulle
uppväxa.

Det musikaliskt dramatiska elementet inom den
kyrkliga liturgien kulminerade i messan. Från denna
gudstjenstens höjdpunkt var blott ett steg till verkligt
mysteriedrama; dertill fordrades blott den dramatiska afsigten[1].
Detta steg uttogs också rätt snart; de agerande i
gudstjensten blefvo, såsom följdriktigt var, till en början de
agerande i mysteriet. Att kyrkan vid denna ganska
naturliga och föga genomgripande öfvergång från kyrklig liturgi
till kyrkligt drama icke kunde lemna bort det element i
den kyrkliga kulten, musiken, som förlänat gudstjensten en
stor del af hennes behag och lockelsekraft, ligger i sjelfva
sakens natur; man skulle kunna sluta dertill blott af
kyrkans afsigt med det andliga spelet, om älven icke sjelfva
textens beskaffenhet i de äldre mysteriespelen gåfve vid
handen, att musiken i dem utgjort en integrerande och ej
oväsentlig beståndsdel. — Vid påskfesten plägade man
indela kyrkans chör i solo och chör, stundom äfven i
duetter, terzetter, solo och chör[2]. Den större eller mindre
rikedomen i utförandet berodde naturligtvis på de olika
kyrkornas tillgångar, framför allt på tjenstförrättande
prester. Huru det tillgick vid påskhögtidens firande, lär man
af åtskilliga på latinska språket författade program för
denna högtidlighet. Tvenne prester, förklädda “ad


[1] Jfr Klein, Gesch. des Drama’s. IV: 2.
[2] Mone, Schauspiele des Mittelalters. I: 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:18:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcjopera/0005.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free