- Project Runeberg -  Qvinnofrågan /
69

(1880) [MARC] Author: Eva Fryxell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PSYKOLOGISKA JEMNFÖRELSER MELLAN KÖNEN. 69

som föraktet, får denna ensidiga missrigtning dock ej förleda
forskaren till misskännande af en bland mensklighetens mest
välgörande tendenser. Man hör stundom antagas, att om qvin-
nan erhölle frihet och oberoende, skulle mannens ridderlighet
mot könet försvinna, och i stället ett slags rättsförhållande
inträda, hvarigenom qvinnan sjelf blefve den lidande. Detta
tal saknar grund. Ridderlighet tillhör all äkta manlighet.
Könen äro danade för att älska och beundra, ej för att gå till
rätta med hvarandra. Qvinnan blickar upp till mannen för
att finna ledning, skydd och stöd; han upp till henne som
till den himmelska kärlekens jordiska personifikation. Så
skänka de hvarandra, just bvad hvardera mest eftersträfvar.
Han erhåller den aktning, beundran och hängifvenhet, som
bäst tillfredsställer hans natur, hon den kärleksfulla hyllning,
som är hennes hjerta dyrbarast.

En iakttagelse, som sammanhänger med könens komplet-
tering af hvarandra och af menskligheten i stort, är den olika
uppgift, inbillningsgåfvan tyckes för hvartdera ega.

Flere författare hafva angifvit qvinnans lifliga fantasi så-
som grund till hennes rika känslolif. Lecky finner deri
källan till hennes medkänsla för olyckan; och man frestas
att i samma egenskap söka grunden till hennes varma reli-
glositet. Det oaktadt lär dock erfarenheten, att qvinnan är
mannen djupt underlägsen, då fråga blir om konstens fantasi-
skapelser. Det förefaller, som bure hon idealet i sitt hjerta,
men saknade förmåga att gifva det yttre materiel form ; detta
tycks förbehållet åt mannens öfverlägsna kraft och intelligens.
Michelet, Comte, Buckle m. fl. antyda det motsvarande för-
hållandet: att mannen hemtar sina ingifvelser från qvinnan.
Hos henne talar fantasien egentligen till känslan, hos honom
till intelligensen. Han tycks vara främst danad för att skapa

idealet i konsten; hon att förverkliga det i lifvet.

Att det moraliska inflytande, qvinnans underordnade ställ-
ning utöfvat såväl på henne sjelf som på mannen, varit å
ömse sidor skadligt, tycks Mill hafva ovedersägligen bevisat.
Han liksom Spencer antager, att genom ett beroende, ofta
obefogadt, har hos qvinnan stundom utvecklat sig alla de ka-
raktersdrag, som utmärka dem, hvilkas vilja och verksamhet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:25:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/feqvinnofr/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free