- Project Runeberg -  Qvinnofrågan /
89

(1880) [MARC] Author: Eva Fryxell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OLIKA PARTIERS OLIKA UPPFATTNING AF QVINNAN. 89

vas af dess kärleksanda, ställes qvinnan högre än inom stats-
kyrkorna. Det mest slående exempel härpå lemnar Stuart
Mill, hvars etik öfverensstämmer med, men hvars verldsåsigt
vida skiljer sig från kristendomens. A. Comtes qvinnodyr-
kan bekräftar samma iakttagelse. Qvinnokönets öde synes så
oupplösligen förbundet med kristendomens kärleksprincip, att
om man kunde tänka sig denna som förbisedd och undanträngd,
man äfven skulle nödgas tänka sig qvinnan återförsatt i forna
tiders slafveri.

Vid den utveckling och rening af nuvarande religions-
former, som förestår, kommer qvinnan sannolikt att utöfva
mägtigt inflytande. Hon skall stundom skada genom att för-
dröja nyttiga reformer, men kanske än oftare gagna genom
att hindra förflugna, omogna och skadliga. Hon skall länge
och troget hålla fast vid bestående kyrkosamfund, der hon
förnimmer den kärleksröst, som återklingar 1 hennes eget imre;
och detta ju mer omstörtningens män under stridens hetta för-
bise eller förneka kristendomens verldshistoriska uppgift. Qvin-
nan mer än mannen har en medfödd kärleks- och vördnadskän-
sla för denne Onämnbare, Outsäglige — om ordet tillåtes —-
hvilken jordens alla folk under olika namn och former dyr-
kat, men hvilkens tillvaro ingen mensklig tankekraft mägtat
på ett för alla tillfredsställande sätt bevisa, och hvilken der-
för af en trångsinnad forskning stundom förnekas. För qvinnan
är det lättare än för mannen att kalla den Oändlige, Alluppe-
hållaren Fader, detta det bästa menskliga namn på ett
öfvermenskligt väsen, hvars allt omslutande personlighet in-
gen tanke förmår fatta, ingen tunga nämna. Man skulle
kunna våga den gissningen, att äfven efter krisen och un-
der en ny verldsordning skall qvinnans medfödda inner-
lighet bidraga att underhålla och lifva den kärleksprincip, som
bildar kristna moralens höjdpunkt, och att rädda mensklig-
heten från olyckan af att förkasta denna princip, som utgör dess
väsentligaste sammanhållningselement; en olycka, större än
den, då kristendomen under sin första nitälskan föraktade gre-
kens skönhetsideal och romarens rättsläror. Dessa forntidens
ideala magter förmådde ej lösa slafvens bojor eller höja qvin-
nan till mannens jemnlike. Härtill fordrades den kristna kär-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:25:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/feqvinnofr/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free