- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
316

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 11. Henrik Ibsen, en norsk filosof - h. Den frie individualitet - 12. Fortsættelse av den akademiske transscendental-, moral- og religionsfilosofi i Norge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 anathon aall. H.-F. Kl.

skal overvinde den slags hindringer. Ibsen kjender en menneskehet som
kan trodse. Erasmus Montanus vek unda, men Stockmann gav sig ikke.
Stormagten i tilværet er det tænkende og følende individ. Eller med andre
ord: I striden mellem samfundsviljen og individualviljen er det i sidste
omgang individualviljen som skal gaa av med seiren.

At digtningen gjennem vækkende arbeide for teoretiske synsmaater
kan være en ingrediens i filosofihistorien, vil ikke godt kunne motsiges.
Men mere bestemt at indføre digternes indlæg inden rammen av
utviklingen, saa at enkelthetene blir gjort gjældende inden den historiske
kausalrække, er vanskelig. For det meste maa man nøie sig med at paavise de
paraleller som forekommer, digtningens paraleller til den videnskabelige
filosofiske litteratur. Søker man at finde den positive utviklingshistorie,
vise hvorledes ring griper ind i ring, saa maa man fortrinsvis vende
op-merksomheten til de rent akademiske avhandlinger og til de specielle
indlæg av fagdannede. For den norske histories vedkommende brøt
fremstillingen av med professor Mourly Vold og dr. H. C. Hansen, som
repræ-senterte hegelianismen og spekulativ filosofi til utgangen av 19. aarh. og
nogen aar mere. Ad lange og trange baner, tildels gjennem virkninger
fra hold utenfor de egentlige fagmænds kreds fandt Norge veien frem til
en tænkning, belyst med den nyere videnskaps lys og i slegt med
fremskridtets aand. Den norske filosofi er under disse forhold repræsentert av
endel skrifter. Det hegelske grundsyn avspeiler sig i flere av dem, mens
nu og da moderne tanker søker at brøite sig frem, varslende ind en ny tid.

I 1878 kom ut en liten avhandling om Kants fornuftkritik av Hans
Jæger. Skriftet har en klart gjennemført dialektisk form og virker sotn
et spekulativt stemningsbillede hos en som søker logisk grundlag for en
livsopfatning. Efter sit logiske anlæg er arbeidet hegelsk, men særkjendt
ved at forfatteren søker nytte ut den kundskapsteoretiske metode hos Kant.
Punkt for punkt tjener argumentene i den kritiske filosofi som ledetraad
for tankeutviklingen. Saadanne størrelser som kausalitet, forandring er
ikke indeholdt i iagttagelsen, men er lagt ind i tingene ved egen
virksomhet av vor tanke. Han gjengir i noget popularisert form Kants
ræsonnement om matematikken. I den forestiller vi os »a priori gjenstander
som vi tænker os muligheten av at træffe paa i erfaringen«. Denne
opfatning gir forfatteren anledning til at utvikle, at vi slet ikke kan vite om
den objektive tilværelse retter sig efter vore forestillinger. Av forestillin-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free