- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
69

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och alla delar skola taga mot idévärlden i sig. 8) Ofilosofiska
vetenskaper samt konster och riktiga åsikter. De delar af själen,
som mottaga dessa, äro mellanliggande, lägre, t) Känslor, det
af idévärlden, som mottages af själens lägsta delar, där uppstå
rena r)8ova{, förnuftiga känslor.

3) Finns det mer än cn dygd? Egentligen icke, ty den riktiga
beskaffenheten är blott en. Men då själen har olika delar och
förmögenheter, kommer den riktiga beskaffenheten att bryta sig i
flere riktiga beskaffenheter och sålundaflere dygder uppstå. Till att
börja med äro de tre: a) (fcpovqais eller trocj)ia= den riktiga
beskaffenheten hos själens tänkande del; ji) åvSpe[a, sedligt mod = den riktiga
beskaffenheten hos själens menande del, den riktiga meningen om
hvad som bör anses fruktansvärdt — och detta åter är intet
annat än det sedliga onda; y) cTuxfipocTvvr/ = den riktiga
beskaffenheten hos själens lägsta del, att begären tyglas af förnuftet =
besinning. Men när så hvarje själens del fått sin riktiga
beskaffenhet, så kan man betrakta själen i det hela såsom ägande en
riktig beskaffenhet genom att hafva delarna riktigt ordnade, och det
är 8) SiKaiocrvvrj. Genom denna är själen ställd i det rätta
förhållandet inom sig själf, men därmed också till alla andra varelser,
så att hon står i harmoni med alla andra förnuftiga och dygdiga
varelser, såsom gudarna, människorna.

4) Dygdens högsta religiösa värde är ofioiwcris tov Oeov ku ra
to Simrrov = människans likställighet med Gud genom dygden, så
långt måttet tillåter. Dygden har en massa sinnligt godt med
sig, men den omständigheten, att hon medför en god ställning,
aktning o. s. v., är ej motivet, ty motivet är, att man blir lik det
högsta, Gud själf.

2. Politik.

5) Staten är ett stort individuum ; staten är i stort, hvad
individen är i smått.

a) Anledningen till dess uppkomst är de sinnliga behofven och
arbetsfördelning.

b) Dess ändamål är SiKaioavvrj, rättrådighet, förverkligad genom
uppfostran, som ligger i statens händer. Det första ändamålet
vid statsbildningen var visserligen de sinnliga behofvens lättare
tillfredsställande genom arbetets fördelning, men det egentliga
ändamålet bör vara SiKaioavvrj.

Filosofiens historia. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free