- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
161

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

c. Läror.

1) Han börjar med en opposition mot de s. k. “medfödda
ideerna”, hvilka han ansåg såsom ett oberättigadt antagande af de
föregående och samtida filosoferna.

Det finns ej några medfödda ideer. Hans resonnement härvid är
följande hornslut: Om medfödda ideer funnes, så skulle de finnas
antingen a) aktuelt, eller b) potentielt i medvetandet hos alla
människor.

a) Aktuelt finnas de där ej, t}r då skxille man kunna uppvisa
någon mening, som funnes utvecklad hos alla människor. Men nu
finns det ej en enda tanke, som är faktiskt erkänd af alla,
hvarken teoretisk eller praktisk. (Små barn hafva ej den minsta
kännedom om en sådan idé.)

b) Potentielt finnas de ej heller, ty att finnas potentielt i
medvetandet är att ändå finnas i medvetandet = vara medvetet, och
då blir här samma förhållande, som med det aktuela. Sålunda
finnas de hvarken aktuelt eller potentielt, alltså finnas de ej.

2) Då nu några medfödda ideer ej finnas, så äro alla ideer
antingen l:o) själfgjorda eller 2:o) förvärfvade.

l:o) De själfgjorda göra ej anspråk på sanning, hvarför de
alldeles kunna här lämnas å sido.

2:o) De förvärfvade: Själen är sålunda från början tom på allt
innehåll och iår sitt innehåll annorstädes ifrån. Hvarifrån? Svar:
Från tingen, därigenom att tingen göra intryck på själen.

3) Då måtte själen hafva en förmåga att taga emot sådana
intryck, en passiv förmåga, som heter sinne. Detta sinne är af två
slag: a) inre och b) yttre, a) Det inre sinnet är = förmågan att
taga emot intryck inifrån, b) Det yttre sinnet är = förmågan
att taga emot intryck utifrån.

a) Det omedelbara resultatet af intryck, som själen såsom sinne
tager emot, heter enkla ideer; mitt sinne är sålunda fvlldt af en
mångfald enkla ideer. Dessa äro af två slag: a) det yttre sinnets
ideer = sensationsideer, och /3) det inre sinnets ideer =
reflexions-ideer.

b) Men det är ej nog utvecklad kunskap, om jag stannar vid
detta, ty kunskap förutsätter en högre formel ståndpunkt.
Därför finns i själen en förmåga till, som i motsats mot.sinnets
passivitet är en aktiv förmåga, och som, under det sinnet har till upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free