- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
222

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

principen är en sinnlig bestämning hos Gud ; af Fichte: den sedliga
världsordningen ; af Schelling : ur den absoluta identiteten mellan
ande och natur har allt emanerat; af Hegel: det absoluta är
världsutvecklingen, hvaruti ock tiden ingår.

c) Rationalistiskt af Malebranche, Leibniz och Boström : Gud
är absolut ande, den högsta monaden, det högsta väsendet.

Den teologiska frågans andra del: hvad är det absoluta såsom grund
till det relativa ? har blifvit besvarad:

a) Ateistiskt af franska materialisterna/ af Fichte : Gud är den
sedliga världsordningen (och således alltings grundlag).

b) Panteistiskt af Spinoza: Gud är världsutvecklingen; af
Schel-hng: Gud är det absoluta, från hvilket allt har emanerat; af
Hegel: först vid världsutvecklingens slut blir Gud konkret.

c) Teistiskt af Leibniz: Gud är den högsta monaden, som
förnimmer på ett fullkomligt sätt, och i hvilken ingen materia finnes :
alla öfriga monader äro hans förnimmelser; af BostrÖ?n: med
afseende på tid och rum är Gud både immanent och transcendent.

d) Deistiskt af Cartesius: det kroppsliga är något annat än det
tänkande, som är andligt; dessa äro hvarandra mer eller mindre
motsatta.

Den praktiska frågans förra del: hvad är det högsta goda ? har
blifvit besvarad:

a) Evdaimonistiskt af Wolf: välbefinnande; af Locke :
oegen-nytta; pliktuppfyllelse.

b) Praktiskt-rationalistiskt af Kant: dygden; af Fichte: det
sinnligas negerande; af Boström: förverkligande af Guds rike (af
ideerna).

Den praktiska frågans senare del: om friheten, har blifvit besvarad:

a) Deterministiskt af Spinoza, Hegel och Schelling:
panteis-mens följd.

b) Indeterministiskt af Kant: betonar friheten ; af Fichte:
absolut frihet är “jag”ets innersta väsen; af Boström : människan
såsom Guds idé måste vara personlig, fri, såsom Gud.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free