- Project Runeberg -  Öfversigt af Finska Vetenskaps-Societetens Förhandlingar / XVII. 1874-1875 /
93

(1853)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

93

En finsk koiistidkare.

Johan Jakob von ßilang är väl rätteligen att räkna bland
dilettanterne, på hvilka förra seklet är så rikt, men då hans
konstfärdighet var af ovanligare slag och synes hafva nått
en betydande utveckling, har jag trott mig böra meddela
hvad jag vet om honom, under förhoppning att hans
verksamhet törhända skall fullständigare belysas af någon annan.

Han föddes 1739 troligen i Österbotten, der fadren den
tiden var anstäld såsom fänrik vid Österbottens regemente.
Slägten kunde redan då anses som finsk, ty farfadren hade
varit kommendant på Kastelholm, och dessutom var Johan Jakobs
mor, Anna Lovisa Wendelia, en prostedotter från Christina
socken. Han ingick vid militären och sökte sig, följande
slägtens traditioner, i utländsk krigstjenst. Han hade haft en
farbror i rysk, en i ungersk, en i tysk och en i fransk tjenst.
Det var sannolikt under sin vistelse som löjtnant i fransk
tjenst han lärde sig skulptera i elfenben, och måhända var
det straxt efter hemkomsten han 1765 begynte den ena af
de två elfenbensreliefer, som han benämnde "Les quatre
saisons et La promenade au bord de la Bellevue" samt
"Le repos du berger et du troupeau." Att döma af
kopparsticken, som C. G. Gillberg och Heland utfört efter dessa
original, voro taflorna vidpass en half aln långa, och man kan
tänka sig hvilken möda land- och vattenstycken i ett sådant
material måste hafva kostat. Han afslöt sitt arbete först
trettio år senare eller 1796. Hvilken teknik han dervid
användt är mig obekant, liksom ock hvar originalen kunna
befinna sig. Sannolikt voro de utförda icke blott i relief, utan
ock sgraffito, men i alla fall måste deras förtjenst hafva
varit icke ringa och förskaffat konstidkaren anseende hos
samtiden, eftersom de ansågos förtjenta af att stickas ikoppar.[1]


[1] Legenden på den förrnämnda gravyren har benäget
meddelats mig af hr Direktor A. F. Soldan efter ett kopparstick i glas och
ram uti en bondgård i Skå socken å Drottningholm. Den har
följande lydelse: Les quatre saisons et La promenade au bord de la Bellevue,
gravé d’après le tableau original de même grandeur, sculpté en
ivoire par M. le Capitaine et chevalier Jean Jacques de Bilang natif
finnois, commencé l’année 1765 avec son Pendant ci-joint en copie
et fini 1796. Gravé par C. G. Gillberg. ”Les quatre saisons” äro
fyra allegoriska personager i hörnstyckena, medan bilden utgöres af
en väg utmed stranden och utsigt öfver hafvet med slottbeprydda
små holmar och fartyg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:11:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fivetsoc/17/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free