- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
23

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IATTERA TURSPEGEL

upp till diskussion de invändningar, som
gjorts av sakkunskapen, t. ex. av
svensken Sjöbring. Arbetet borde även ha
kompletterats med resultaten av de
undersökningar, som Mathes och
Siep-mann gjort av kvinnors temperament,
däribland också de manhaftiga,
bland-könade kvinnornas säregna
karaktärsuttryck för "det evigt kvinnliga".

Den nya svenska upplagan är hållen i
samma förnämliga stil som de
föregående.

Den finske psykologen Eina Kalla har
i Sverige blivit bekant genom sitt
förnämliga arbete,
"Personlighetens psykolog i", av vilket
förlaget nu utgivit en andra, omarbetad
upplaga. Det är ett verk, som ingen
psykologiskt intresserad kan förbigå. Med
stor skicklighet och vetenskaplig klarsyn
har förf. sammansmält skilda forskares
resultat till en helhetsuppfattning, som
iir imponerande.

"Holismen" (helhetsuppfattningen) är
den ena av förf:s grundsatser, den andra
är hans tes om själslivets meningsfullhet.
Redan Herbert Spencer förfäktade en
uppfattning om organismens
meningsfullhet, men Kaila sträcker sig längre:
han hävdar ett samband mellan
individens beteende och alla hans behov.
Kritiker har anmärkt, att Kaila är
"materialist", men det gamla slagordet måste få
en djupare betydelse än hittills om det
skall kunna anbringas som etikett på
Kailas människouppfattning. Det är
riktigt, att förf. icke kunnat finna den
"felande länken" mellan det kroppsliga
och det själsliga, men den har ingen
annan heller kunnat påvisa. Här vidrör
Kaila, som också är filosof, det mänskliga
vetandets yttergränser, och även om
också han lämnar den stora frågan
obesvarad, har han likväl belyst den från nya
utgångspunkter. Med ett storslaget
slutackord — "det animala och det
djupandliga livet" — förtonar denna
imponerande vetenskapliga symfoni.

Kailas verk är än övertygande, än
lockande till motsägelser; det är
inspirerande, skrivet på ett lättfattligt språk i en
medryckande och klar stil och med
talande psykologiska exempel från djurens
och människornas själsliv som belägg för
förf:s tankegångar.

Om en enskild eller en bibliotekarie i
dessa besparingstider ser sig tvungen att
inskränka sitt inköp av psykologiska
verk till två arbeten, så äro dessa två
Kretschmers och Kailas här behandlade
mästerverk.

Helmer Wahlund.

På främmande mark.

PER WESTERLUND:
Under den röda mantelns
skydd. Lindqvists förlag. 111.
6: 50 kr.

En röd mantel få stamhövdingarna i
gränslandet mellan Birma och Tibet av
den engelska regeringen. Den som bär
en dylik röd mantel får därför en viss
auktoritet bland dessa folk, och det kan
behövas, ty de äro än i dag huvudjägare.
Det är rätt en egendomlig samlarmani och
synnerligen obehaglig för alla
utomstående. Engelsmännen lära därför inte gärna
släppa någon in i landet, som endast så
småningom pacificeras. Det lyckades
emellertid förf. beveka myndigheterna,
så att han fick sitt pass och tillåtelse att
resa in. Men tydligen gäller det att ha
huvudet på skaft för att klara sig
helskinnad, fast kanske inte på ett allt för långt
och frestande skaft.

Det är förvisso rätt egendomliga
sedvänjor, som råda. Somliga äro mera
oskyldiga, såsom att man säljer ägg
metervis eller åtminstone efter längdmått eller
att böter utdömas i brännvin, som
hövdingarna-domarna sedan dela sig
emellan, vilket vid rättegångsdagar med
många mål leder till att domstolen råkar
i ett högst bedrövligt tillstånd. Även
djuren ha egendomliga vanor. Det finns
där den fisk, som både simmar och går
på land och dessutom klättrar i träd och
fångar insekter. Prästerna lära ha det
magert, ty de ha ingen lön utan skola
leva av den mat, som offras åt gudarna
men som beklagligtvis oftast består av
tomma äggskal.

Begravningssederna äro kusliga. Den
döde lägges upp på en hylla över
eldstaden för att torka, vilket kan dröja från
en vecka till ett år. Först efter
torkningen föres liket ut till begravningsplatsen
och lägges i en bambukista, som inte
sluter tätare än att man kan se genom den.
Kistan prydes ofta med urklipp ur
gamla tidningar, så att man kan få se t. ex,
Greta Garbo som gravprydnad. Stanken
lär vara odräglig, särskilt om man fört
ut liket innan det hunnit bli riktigt torrt,
men det må ju vara förlåtet, om man
söker få ut den döde ur köket så fort som
möjligt.

Ett huvud skaffar man sig när man kan
komma åt. Det är viktigt att man håller
sig med fiender, så att man har någon att
ta av. Någon krigsförklaring är inte
heller där absolut erforderlig lika litet som
i Europa numera, utan i värsta fall ger
man sig bara iväg efter ett huvud, mans
eller kvinnas. Efter en större strid är
man mycket noga med att ta vara på hu-

23

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free