- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
29

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IATTERA TURSPEGEL

WILLA CATH ER: Mill
anto-nia. Övers, av Aslög
Davidson. Gebers förlag. Pris
7:50.

Det finns de som mena att Willa Cather
är Amerikas främsta nu levande
författarinna. Säkert är, att det är en fin och
innerlig njutning att läsa hennes böcker.
Miljön i Min Antonia är densamma som i
flera av hennes tidigare arbeten:
emigrantbygderna i Västern, och tiden är
sekelskiftet. Förf. har själv vuxit upp i
dessa trakter och känner väl folket och
dess livsbetingelser. Hon berättar om
emigranterna med en stark underström
av sympati, inte minst när det gäller
skandinaver. De figurera i angenäm
myckenhet även i den nya boken.
Titelpersonen är emellertid en tjeckisk flicka,
vars öden tecknas med mycken poetisk
finhet och tillika med klok och handfast
realism. Undertonen, som man behåller i
minnet långt sedan själva händelserna
bleknat, är en stilla, mjuk melankoli,
närd av vackra hågkomster. I allt vad
den uppenbarar svär denna bok mot
tidens brutalitet. Men det innebär därför
inte en flykt undan en vidrig verklighet
att dyka in i dess stilla värld. Det är
en stunds förglömmelse, men också en
påminnelse om den kultur vi äro i färd
att mista. Besinnar man saken rätt är
boken en sporre, en eggelse till aktivitet.

Willa Cather besitter stor
människokunskap och konstnärlig kraft; sin rika
känsla ber hon nästan om ursäkt för —
och det är mycket betecknande för henne
—- genom att omtala den berättande
manliga jag-personen som "romantisk".
Hon vill hålla sin känsla i schack, och
den får knappa uttryck. Även i sin ironi
är hon stillsam, t. ex. när hon berättar
om högfärden hos de amerikanska
lantbrukarna, som inte ville låta sina döttrar
ta tjänst i staden utan hellre läto dem
sitta hemma i fattigdom. De tjeckiska
och skandinaviska flickorna deltogo
däremot gärna i kampen för att göra hemmet
skuldfritt. Så kom det sig, att de
utländska jordbrukarna snabbt nådde en god
ekonomisk ställning, och de flickor, som
tjänade i köken i staden den tiden, ha nu
stora gårdar och deras barn äro bättre
situerade än barnen till de stadsfruar,
i vilkas tjänst de varit. — Boken är en
påminnelse om att nutida amerikansk
litteratur inte bara är lidelsefullt
ungdomlig och experimenterande utan också
betänksam och kultiverad på europeiskt
maner -—• en bestämning, som klingar
sällsam i tider som dessa.

H.B.

OLLE HEDBERG: Stopp!

Tänk på något annat! —

Norstedts. 7:50.

Denna tredje del av romanen om
överstesonen Karsten Kirsewetter ökar i hög
grad sympatien för den talföre
ynglingen. Om det är så, som man ibland blir
böjd att tro, att författaren själv i viss
mån varit modell för figuren, måste man
också finna oviljan att framhäva några
goda egenskaper hos Karsten lika
originell som sympatisk. Annars hade det
egentligen inte, så tomma och
kallhjär-tade människor som denne student var
omgiven av, krävts mycket för att han
redan tidigare skulle ha vunnit
uppskattning. I första delen, "Grop åt
andra", kunde man dock inte se att han
hade något annat, som var ägnat att göra
intryck, än en fenomenal munvighet —
det finns säkert inte en lika talför
person till i svenska litteraturen! I andra
delen, "Mota Olle i grind", startar han
som självplågare, men eftersom hans
desperata försök att bevisa för sig själv och
andra att även han är något värd, endast
består i att han sover på golvet i
stället för i sängen och att han i ett par
avseenden är återhållsam och avhållsam,
kan man ju inte ta hans självplågeri så
särskilt högtidligt. Man tvingas i stället
undra, om det inte är hans olycka att han
inte har några verkliga svårigheter att
brottas med. Här i tredje boken, "Stopp!
Tänk på något annat!", finner man
emellertid att han faktiskt varit i stånd att bli
kär på allvar, på verkligt allvar. Det är
kanske en förtjänst som färre äger än
man tror. När han återförenas med
flickan, är han alltjämt en förfärlig
pratmakare, och hon är inte svarslös, men det
ser inte ut som en olycka att de bli
föräldrar. Karsten duger till make och far.
— Som alltid hos Olle Hedberg äro
bifigurernas göranden och låtanden lika
utförligt skildrade som huvudpersonernas,
men det är också alltjämt så, att Hedberg
lyckas göra någonting av nästan allt.

Hans Botwid.

HELVI HÄMÄLÄINEN:
Vattnet i rännstenen. Roman.
Nst. 7:50.

Kontoristyrket får inte vara ett yrke
bland yrken. Antingen är det fint att
vara kontorist eller också skall det yrket
föraktas. För närvarande kommer det
många nya kontorister från fackligt
organiserade arbetares hem — åtminstone
döttrarna i arbetarhemmen anses böra
lära sig stenografi och maskinskrivning
och lite bokföring —, men samtidigt för-

29

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free