- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1940. Årgång V /
352

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NOTISER

Bildande film.

Hur skulle det månne kännas för en
professor att inför en publik på ett
tusental själar, som kommit tillstädes för
att roas, hålla en två timmars föreläsning
om bakteriologiens stora upptäckter? Ja,
vore något sådant tänkbart utan att det
vore fråga om en sakkunnig publik?
Knappast! Professorn skulle antagligen
skaka på huvudet inför en sådan tokig
idé och det sannolikt med ali rätt. Ty
vore det vidare troligt, att ettusen
vardagsmänniskor skulle komma för att
höra om bakteriologi?

Och ändå sitta nu kväll efter kväll
tusentals människor fångna inför de under,
som mikroskopets skarpa öga avslöjar,
fascinerade av det vetenskapliga arbetets
spänning. Tidigare har i en rad artiklar
i Folklig Kultur filmens oerhörda
resurser såsom upplysande faktor påvisats. En
rad utmärkta filmer ha visat, att
bildningsarbetet här har positiva intressen
att tillvarataga. Filmerna om Pasteur,
Zola och andra ha konfronterat massan
med vetenskapens och konstens stora
mästare och deras arbete. För
närvarande rullas på biograferna landet runt
ännu en, som sannerligen inte står sina
föregångare efter. Det är "Doktor Ehrlich",
filmen om den tyske läkaren, som genom
sina upptäckter bl. a. räddat tusenden
och åter tusenden från ett av
mänsklighetens värsta gissel: syfilis. Det
märkliga med denna film är, att man knappast
tänker på skådespelarprestationerna.
Arbetet vid mikroskopet är det väsentliga i
filmen, dess dramatiska höjdpunkter
komma, då kameraögat sättes intill
mikroskoplinsen och skådar det
myllrande livet på glasplattan därnere. Här
sättes en publik i kontakt med ett ämne,
som den sannolikt aldrig annars skulle
tänka på att sysselsätta sig med. Här
skapas än vidare kontakt mellan
vetenskapens och det kroppsliga arbetets
världar, som knappast varit möjlig annars
och som måste anses öppna nya, oanade
perspektiv. Ty respekten för det
vetenskapliga arbetet är nog i allmänhet icke

så synnerligen stor bland de
kroppsarbetande massorna liksom kanske också
tvärtom. Filmer sådana som "Doktor
Ehrlich" ha ett värde långt utöver den rena
underhållningens. Denna art av film
måste bildningsarbetet ägna sitt intresse
och se till att den icke knuffas undan till
förmån för den insmickrande,
sentimentala och i många fall asociala smörja,
som än så länge utgör huvudparten av
det som bjudes filmpubliken. I "Doktor
Ehrlich"-filmen har producenten slängt
alla gamla filmrecept om en nypa
kärlek, en nypa svartsjuka och en tesked
flåspatos åt sidan och hållit sig till
sanningen. Verkligheten har också bjudit
tillräckligt av dramatiskt stoff för att ge
underlag till konstnärligt skapande. Ty
filmen är även i konstnärligt avseende en
fullträff. De utvikningar från det
historiska händelseförloppet, som förekomma,
grumla icke bilden av den geniale tyske
vetenskapsmannen och nobelpristagaren.
Gå och se "Doktor Ehrlich"!

Sture Bohlin.

Ännu en film!

Jämför man, som Sture Bohlin här
gjort, en föreläsares chanser att dra
och ta publik med den förmåga filmen
har, så är ju skillnaden himmelsvid.
Men hur blir det, om man gör liknande
jämförelse mellan filmen och boken?
Borde inte boken ha företräde då? Ger
inte den bättre besked, rent sakligt sett,
ger den inte också nyanserna bättre och
riktigare, och bör man inte där bättre
nå fram till livets väsentligheter än i
filmen? I boken är författaren ensam
vid skapelseakten, medan filmens sker
mitt i ett bullrande kollektiv, och vid
tillägnelsen är läsaren ensam i själslig
koncentration medan filmens åskådare
är mitt i en massa av främmande och
olikartade varelser.

Borde inte boken sålunda ha
företräde framför filmen, den stilla läsvrån
framför biolokalen?

Så kan det tyckas, och så är det
säkerligen som regel. Den bekräftas för-

352

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:32:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1940/0360.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free