- Project Runeberg -  Framställning af de förnämsta Esthetiska Systemerna / Andra Delen. Vischers system /
204

(1869) [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 6. Konsten och dess indelning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

204 Konsten och deß indelning

en dubbel eller flerfaldig motivering af samma handling; den
innehåller för litet, om sådant, som uttrycker iden, deri antingen
felas» t. er. om den inre meningen med ett werk är beslöjad
eller ock är för litet utweckladt, t. ex, om en dramatisk skald
genom blott en figur utwecklct ett moment af handlingen,
hwilket en rikare skald utan öswerlastning skulle utweckla iwex-
lande schatteringar genom flera figurer. Lagen för omfånget
fordrar nu, att dessa brister skola i skizzen utplånas genom en
akt, som är på samma gång ett kritiskt mätande och ett fort-
satt skapande, så att det rätta qvantitativa förhållandet fast-
ställes på det sätt, som det helas beskaffenhet fordrar. Härwid
är dock att anmärka, att denna lag icke utesluter införandet af
episoder, d. ä. sådana sjelfständiga enheter, hwilka icke stå med
det hela i ett inre nödwändigt sammanhang, utan ärv med
detta endast ytligt förenade. De kunna ur esthetisk synpunkt
rättfärdigas as twå skäl, dels af ett negativt eller det, att de
bilda hwilopunkter, der man hämtar sig efter föregående skak-
ningar och stärker sig att utstå nya, t. ex. de komiska scenerna
i Shakspeares tragedier, samt dels af ett positivt eller det, att
de widare utweckla den lifsbild, som det hela framställer.

2. Lagen för öfwerordning, biordning oeh under-
ordning. En annan brist hos den inre bilden är den, att de
enskilda delarnes wärdesförhållande till hwarandra är osnllkom-
ligt bestämdt. Denna andra kompositions-slag bjuder derföre att
afwäga graden af den betoning och den utweckling, forn efter
deras inre rangordning tillkomma delarne, så att allt under-
ordnas det helas medelpunkt, och delarne sinsemellan biordnas
eller underordnas hwarandra, allt efter deras betydenhet; så äro
i Laokoons-gruppen båda sönerna underordnade sadren i nästan
lika grad, men den äldre mer betydande än den yngre. Denna
lag gäller för båda de sidor, hwaraf ett konstwerk består: för den
substantiella sidan eller det, som är subjektet i det hela och i ett
konftwerk skall bestämma den esthetiska werkan, i« landskapsmål-
ning naturlifwet, i genre- och historiesmålning menniskolifwetz
samt för den accidentiella sidan eller "biwerket", hwarmedmenasi

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:43:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fornamesth/2/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free