- Project Runeberg -  Framställning af de förnämsta Esthetiska Systemerna / Andra Delen. Vischers system /
313

(1869) [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 10. Musiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musiken. 313

idealism), förbunden med miszaktning för klarhet, behaglighet
och rundning, för symmetri och idealitet: kortligen ett innehål-
lets öfwerwägande öfwer formen. Ty fastän musiken intet an-
nat är än uttryck af känslan, så får hon derföre icke sträfwa
efter att gisfwa det enskilda uttrycket full bestämdhet och ännu
mindre efter en objektivitet och individualitet, som icke liggeri hen-
nes wäsende; det iir icke tingen sjelfma, utan deras intryck på
känslan, som musiken har att framställa, och äswen känslan
måste idealiseras-, befrias frän det sinligt-natnralistiska 3). Det
andra motsatta felet är ensidig formalism, formkultur (direkt
idealism), form-effekt, så wäl som abstrakt färg- och innehålls-
lös tonrörelse. Eniot dessa fel fordrar den musikaliska sty-
lens lag en jeniwigt emellan båda elementerna, dock så, att om
möjligen afwikelser frän jemwigten skola ske, de snarare ske till
förmän för det formella, än för det objektivt materiella ele-
mentet. «
Denna styllag utesluter dock icke stylarter, i hwilka det
ena eller andra momentet är det företrädeswis bestämmande.
Ofwerwäger formen, så uppstår deraf å ena sidan den stränga,
höga, ideala, (plastista), «ä andra den behagliga, vetande effekt-
sökande stylen. Ofwerwäger innehållet, sä uppstår den fria
stylen och, som defz underavter, antingen den uttrycksrika käns-
loweka, sentimentala, rörande, pathetiska, eller den karakteristi-
ska, naturalistiska, individualiserande (måleris’ka) stylen. Ätskill-
naden emellan dessa båda stylarter sammanfaller med åtskillna-
den emellan det, som i musiken menas med direkt och indirekt
idealism, så att den direkta idealismen är den rena formftön-
hetens princip, och den indirekta motswarar den fria stylen.
Jemwigten emellan båda stylarterna bildar den s könla stylen,
hwilken i sig har sådana as de andra stylarternas elementer,

s) Det så kallade tonmälekiet eller det direkta efterhärmandet af
naturljuden tillkommer icke musiken, om icke möjligen då, när komponi-
sten med sjelfmedweten humor afser en rätt burlesk komik, en rätt träs-
fande ironi eller en skämtsam idyllisk glädtighet, men äfwen då endast i
förbigående.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:43:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fornamesth/2/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free