- Project Runeberg -  Frey. Tidskrift för vetenskap och konst / 1847 /
297

(1841-1850)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tier« Ib den, som ligger ! nödvändigheten och öfvcfrgångarna
if denne utveckling. Vi talade om olika tidehvarfs inverkan,
och erinra i sammanhang dermed öm den reaktion, som i hela
Europa, med ett nyväckt historiskt studium, hade yttrat sig
mot Fransyska revolutionens theorier. Denna återgång i tiden
innebär klaven till Geijers äldre politiska karakter. Häfda-
tecknarens geniala klick för det väsentliga i Svenska folkets
historia afiägsnade från hans historiska konstverk det intryck,
som motiverade återgången till det förflutna. Och den kon-
servativa karakter, som i Geijers smärre skrifter och under
hans offentliga verksamhet med hela öfvertygelsens värma be-
kämpade nya tidstendenser, erfor omsider, under nötningen
mot dem, verkningen af ett tänkesätt, som oupphörligt gjorde
eröfringar. På tvenne vägar förmedlades en ny idéekrets.

Svenska historiens studium hade lärt Geijer, att en ståndsre-
presentation, som länge vacklat mellan provinqialsländer, ut-
skottsformen och allmänna riksständer, icke i sitt historiska
uppträdande egde intyget för någon strängt ålderdomlig och
fastare gestaltning. Partitidens felsteg hade visat vådan af de
olika intressenas brytning med hvarandra på en politisk skå-
deplats; och det nationella Sveriges sträfvande efter enhet
förblef otänkbar, så länge friheten gick under i friheter (för
att bruka Geijers karakteristiska uttryck), och innan den af
en Europeisk konungamakt redan i sextonde seklet inledda
striden med sjelfständiga ståndsinteressen ännu icke var ut-
kämpad.**

Om Geijers historiska stil yttrar sig talaren bland annat:
författaren är mycket lycklig i att förbinda olikartade, sam-
tidiga ämnen, i att välja passande öfvergångar ocb låta under-
ordnade partier Anna en anslutningspunkt till hufvudämnet;
något som gör dem till länkar i en naturlig gradation. Geijer
är för stor konstnär för att offra åt det interessanta eller åt
bisaker skänka uppmärksamhet, som skulle störa framställnin-
gens symmetri." Och på ett annat ställe: "Geijer var utmärkt
stilist, såvida stil får gälla för étt med innehållet adæquat och
detta motsvarigt uti ryck. Goncentrationens kyla släcker säl-
lan den färgernas glöd, som visserligen icke öfver allt, men
stundom, i det metapboriska språkets användande erinrar om
Tacitns, och om det utbyte af något inré och yttre, so ga öf-
ver det sednares skildring utgjuter ett inre ljus och en inre
värma. . . . Samlad kraft finner i Geijers sednare verk ett ut-
tryck uti det föredrag, som korsas af epigrainmernas blixtrar.
Detta har blifvit klandradt. Vi upprepa hvad Tegnér yttrade
till försvar för den Oxenstjernska dictionens blomsterprydna-
der, att armodet harmas öfver att se, huru en rikedom, p*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:12:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/frey/1847/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free