- Project Runeberg -  Frey. Tidskrift för vetenskap och konst / 1850 /
229

(1841-1850)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

oeb hållet naturen af straff. Så betraktades den också al
svenska reformatorerna ocb bibehölls såsom ett supplement
tül det veridsliga straffet, ”efter mao ser att^ verldsliga
sverdet ofta ligger nedre” och ”ieke så btjter, som vel behöffdes<”
Dferföre anbefalldes också verldsliga embetsman att bistå
kyrkans förmån till upprätthållande af kyrkotukten. De
ka-tbolska peniteoserna, såsom ”Piligrimsferder, item at is|n
akulle upptenda och hrenna liws för beläte, låsa rosenkrans
sar eller wårfru psaltare etc” afskaffades naturligtvis, ocb
penitentiarierna anbefalldes att ”så lagha och empoa thenna
plicbtena, at hon går twert emot syndenne, som bedrHfuen
år”; fasta må kanna åliggas, ”hvar thet ellies är rätt faata
och hålles nthan. wantro”, aå ock ”viasa bönestunder”, ”item
almosegift och andra miskundsainbliga gerningar”; likaaå må
”kyrkan väl varda thém på någhon tid forbudne”; men ”tkcn
plicht, som haffuer medh sigh någhor stoor neso, såsom ir
stå naken för kyrkiodörene, item varda jernslagen, skall
allenast bruka* til th$ groffua laster... ther them warder liffuet
beoådt.” Så stadgar kyrkoordningen; 1 praus synes man: eis
tid bafva betett sig strängare; erkebiskop Ângermanni för*
farande på sia visitationsresa är bekant, och Upsala domkapitel
kar dömt mången till risslitning vid en eller flera kyrkor;
böter till » de fattigs, till sockenkyrkan eller tül domkyrkan var
dessutom , ett vanligt kyrkostraff, som helt naturligt uppkommit
af bruket att ålägga ”almosogift”; äfveasom att atipå ett sår**
8kildt ställe i vapenhuset eller kyrkan, på ”pliktcpallea” eller
”in looo peccatorum”, såsom det kallades. Vid riksdagen*i
Örebro 1817 öfverenskommo biskopar oeb superintendenter om
en lag, genom hvilken bestämda straff stadgades för vissa la-*
ster ocb brott, ocb böternas storlek och användande
fastställdes; på samma gång synes äfven risslitning bafva bljfrit af»
skaffad, ty det svåraste straff som der omnämoea är att stå
framför kyrkdörren, med blottad rygg ocb spön i händerna.

Bannlysning bibehålies i kyrkoor doingen såsom det
yttersta kyrkostraffet, hvilket blott skolie användas, ”ther någor
bliffuer obotferdig, så at han tredskeliga föractar alla
Chri-steliga förmaningar, ty Conturoatia, thz är tredskheten och
olydnan är then retta orsaken* tål banlysning.” Derföre skulle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:14:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/frey/1850/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free