- Project Runeberg -  Frey. Tidskrift för vetenskap och konst / 1850 /
250

(1841-1850)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jess spillror. ,Emellertid sksdde iogeodsrs. Hib sa de visser*
Egen ell ord om stridigheter, som förefunnos meUaii de
symboliska böekerna ock vir kyrkas lira, men till bestyrkande
sf sia sate anförde ban blett ett enda exempel. Hade kan
redligt oeh flitigt sammanfört alla de öfrign pankter af
sames« beskaffenhet, som han sager sig si lätt hafva kunnet istad*
bomma, bade ban med allvar oeb grandligket visat, i hvilke
afseenden en förändring af vira lärobegrepp vore af nöden,
för att uppfylla menniskans andliga behof, i öfverensstammelse
med det gudomliga ordet, di kade kan, vare sig slsom
segrare eller besegrad, gjort den svenska kristenheten en tjenst,
som förtjenat en irestod. Hans förfarande var ett annat.
8å-sem en rrotens hytte han geetalt nir vän eller flende
nalkades honom för att skida hans ansigts, och de foano ingen
man bakom ordet. Derföre hafva oeksl lärofrihetens vänner
vindt sitt hopp ifrån honom, oeb kan skall kanske en ging
hafva det beklagansvärda ödet ett från sin stindpnnkt bära
Vapen emet dem. Säkert är,- att kyrkan, sieom en trosfriheten
uteslutande statsinrättning, har en Ungt farligare fiende än
rationalismen, hvilken sjelf endast är på stt anbat sätt
dogmatisk , oeh åtskilliga tecken i kyrkans högre regioner,
såsom i dess lägre, inom den lika väl som utom den, gifva i
detta ögonblick den uppmärksamme lyssnaren tillkänna, att
denna farligare fiende raden börjet röra sig inom dess sget
läger.

Dernäst följer att betrakta Almqvists förhållande I den
äktenskapliga frågan. Han utgår här från den riktiga
förutsättningen, att bvarje äktenskap, som ej är bygdt på
ömsesidig oeh oegennyttig kärlek, är osedligt, ifven under kyrkans
Välsignelse, och att följaktligen bvarje på en sådan kärlek
grundad förening är en äkta oeb kristlig förening, äfven utan
kyrkans mellåukomst. Man skalle väl kunna anmärka, att
kyrkans stadföstelse här, liksom bos oss i så många andra
fall, företräder den borgerliga maktens, oeb att1 en för
statens sedliga lif så betydelsefull handling som byggands! af
• äktenskap nödvändigt fordrar ett dylikt erkännande af den
offentliga myndigheten. Denna invändning har också sin
giltighet med afseende på det rådande allmänna tänkesättet och
-i Öfrigt gällande inrättningar. Vi lemna den emellertid åsido
såsom ieke börande till vårt särskilda ämne, oeb hålla oss
blott till den brist på en allmängiltig sedltghetsgrund, hvilken
äfven bär träder oss till mötes. Vi’ fordra en sådsn allmän
etbtsk princip, uppböjd öfver det personliga tycket, oeh vi
ega den uttalad i kristendomen oeb bekräftad i kistorien
såsom ett helt. Hvad vår författare anför om nödvändigheten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:14:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/frey/1850/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free