- Project Runeberg -  Det fulländade äktenskapet : en studie i samlevnadens fysiologi och teknik /
51

(1946)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hörselsinnets betydelse för de sexuella förnimmelserna synas
mig ha underskattats av de flesta författare.

”Hör ich das Liedchen klingen,

Das einst die Liebste sang,

So will mir die Brust zerspringen
Von wildem Schmerzensdrang” (2).

suckade en gång den store tyske kärleksskalden. Den som hört
toner, som minna om svunnen kärlek och svunnen lycka, förstår
skaldens klagan. Minnet uppväckes av melodin, mycket mindre
och kanske inte alls av orden. Det är melodin som associerar
sig med kärleksbilden och det är följaktligen hörselsinnet som
till sexualsfären överför ett djupt och oförgängligt intryck.

I allmänhet alstrar tonvärlden hos den som är mottaglig såväl
för musik som för sexuella förnimmelser ytterst starkt färgade
sinnesrörelser. Ingen sådan människa kan åhöra orkestersvallet
i WAGNERS Tristan och Isolde, andra akten, utan att skakas i
hela sitt sexuella väsen (3); ingen kan väl heller lyssna till Johann
STRAUSS” Geschichten aus dem Wiener Vald utan att ens sex-
uelitet vibrerar.

”Kärleksspis” kallar SHAKESPEARE musiken (4). Bättre kan
dess erotiska verkan inte karaktäriseras.

Vid sidan av melodin spelar rytmen en huvudroll, kanske större
än melodins. Den har under alla sina former en avgörande be-
tydelse för sexuallivet såsom psykoanalysen bevisat.

Men musiken är inte ensam om att framkalla en dylik verkan.
Kontrektationsdriften reagerar ännu starkare inför ljud som
ha personlig prägel, framförallt inför röstens.

Röstens timbre och sättet på vilka orden framsäges alstra ofta
erotiska känslor, även när ordens betydelse inte spelar någon roll.



(2) HEINE, Buch der Lieder.

(3) Ingen förnuftig människa skall ett ögonblick kunna påstå,
att de sexuella känslorna framkallas av visuella eller hörselför-
nimmelser, det vill säga av förbigående associationer. Dekoratio-
nerna och orden verka snarare hämmande i föreliggande fall.

(4) SHAKESPEARE, Twelfth night, or what you will. Akt I,
Scen [,

”If music be the. food of love, play an.
Give me excess of it ..”

d1

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:33:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fullakt/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free