- Project Runeberg -  Det gamla Göteborg. Lokalhistoriska skildringar, personalia och kulturdrag / Del 3 /
355

(1919-1922) [MARC] Author: Carl Rudolf A:son Fredberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folkteatern.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den följande repertoaren angav ytterligare schemat för teaterns
framtida verksamhet. Där gåvos i följd lustspelen Min nästas hustru,
Pelle Grönlunds bryggeri, Under utställningen, Anna Stina i
Stockholm, Stabstrumpetaren, Flickorna Blom och en mängd andra stycken,
förbundna med bekanta tyska lustspelsdiktares och svenskarna Jolins,
Hedbergs, Hodells och Kinmanssons namn. Alltså äkta folkrepertoar.
Och redan i januari 1898 introducerades nyårspjäsen eller revyn,
vilken alltsedan utgjort Folkteaterns mest bärande element.

Den första revyn bar titeln Villes Nyårsbjörnar eller Här ska’
fyllas och hade till författare dåvarande göteborgsjournalisterna C.
J. Kullenbergh och Gust. Uddgren. Sedan den förstnämnde ensam
levererat de två följande årens revyer följde Fritz Schéels lokalisering
av Den förgyllda lergöken, vilken hade en ifråga om revyer dittills
exempellös framgång och gav teaterns direktör E. Ljungqvist —
Tegnér hade kort förut avlidit — ett avsevärt ekonomiskt netto.

Efter Lergöken följde C. R. A. Fredbergs revy Luftskeppet, vilken
gick 60 gånger år 1902. Sedan Fr. Schéel året därpå levererat en
revy, slöt direktör E. Ljungqvist på våren 1903 sin verksamhet i
Göteborg. I stort sett hade han skött teatern bra och hans redbara
arbete förtjänar en eloge.

*



Så inleddes det skede i Folkteaterns historia, vilket bör
betecknas som det Engdahlska och vilket är märkligt i det avseendet att
det kunnat fortgå i nära två decennier. Axel Engdahl var också
den ende teaterdirektör, som förmått hålla ut så många år i följd i
Göteborg — på en och samma teater.

Idén att lämna sin merkantilt borgerliga verksamhet fick Axel
Engdahl på våren 1903, då han överenskom med skådespelaren Albin
Lavén att bilda ett teatersällskap för övertagandet av Lorensbergs
Folkteater. Engdahl, som var känd för sitt brinnande teaterintresse,
sitt framstående amatörskap på bräderna som föreställa världen, sin
ypperliga förmåga som revyförfattare och som skämtare i allmänhet,
var populär i vida kretsar. Och vad Lavén beträffar var han känd,
ej minst från göteborgsscenen, som en framstående skådespelare i
komedifacket, som räsonnör och som framställare av eleganta vivörer.

Direktör Olof Möller kunde således inte få några lämpligare män
att utveckla den lilla Lorensbergsscenens verksamhet i populär
riktning. Teatern hyrdes följaktligen av de båda direktörerna, och
verksamheten begynte lördagen den 10 oktober 1903.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 03:44:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gamlagot/3/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free