- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Første Bind /
139

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ludvig Holberg, et Festskrift

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Montanus altid og overalt ,
139

velse faar et Præg af Markskrigeri. Ignorant -
Charlatan - det er de evige Skældsord, som veksles.

Tag Holbergs øvrige kendteste Figurer: Kandestøberen
naaer ikke ned til det dybeste i Menesket, behandler
en ringe Fejl, hører Datiden til; Jean de France har
vel forsaavidt blivende Værd, som en større Kultur
i Reglen vil udøve en blændende og fordummende
Virkning paa Kyllingehjerner i et lille Land; men
flyt Skikkelsen til Frankrig og den passer ikke mere;
ikke at tale om, at Situationen med Madame la Fléche
er altfor lavet.

Flyt derimod Erasmus Montanus til Frankrig eller
Rusland; Komedien er lige mulig, lige sand. Flyt
den tilbage i Fortiden eller fremad i Fremtiden, den
bliver lige træffende. Det beror paa, at ikke blot de
Skikkelser, den fremstiller, er aldeles ejendommelige,
levende Mennesker, men Forholdet imellem dem er et
evigt Forhold. Aldrig har Holberg i nogen Situation
hævet sig til en saadan Højde. Man er som paa et højt
Punkt, fra hvilket man ser ud over alle Lande og alle
Tider.

Situationen er ikke blot en Situation af Privatlivet;
det er en verdenshistorisk Situation. Stykket spilles
daglig til alle Tider og i alle Lande. Det skænker
os et Indblik i de Love, efter hvilke Menneskehedens
Udviklingsgang under ældre og yngre Slægtleds Daarskab
gaar for sig.

Naturligvis er den følsomme Opfattelse forkastelig,
efter hvilken Erasmus er det Nyes Martyr; han er
det endnu mindre end Don Quijote f. Eks. blot er den
ædle Entusiast. De er Narre beggeto. Erasmus er en
latterlig ung Person, der i Hovedsagen har Ret; Per
Degn er en latterlig gammel Person, der i Hovedsagen
har Uret - netop hvad Fremskridtets og Konservatismens
Repræsentanter i Regelen er. Bevidst har Holberg kun
villet fremstille Narren i Erasmus. Derfor lader han
ham ogsaa falde saa brat, ganske ligesom han lader
Jeppe falde - til Bedste for en bevidst og indskrænket
moraliserende Stræben i Kunsten.

Men Holberg som digterisk Geni staar ikke paa samme
Standpunkt som Holberg i Egenskab af Moralist. Geniet
har ikke spurgt ham, hvad han bevidst vilde gøre ud af
Stykket; det har revet ham med sig i uimodstaaelig
Flugt. Holberg frembragte ikke som Digter med
forstandig Bevidsthed. Mærk Marthes Replik i Jean de
France: "Det gaaer med mig som med dem, der skriver
Co-moedier; medens de skriver paa Gomoedien, falder
dem af sig selv ind, hvordan den skal udføres.u

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:09:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/1/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free