- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
197

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den franske Æstetik i vore Dage
197

bliver større end imellem Racerne indbyrdes. Der
gives Enkeltvæsener, der synes at være fødte i en
forkert Tidsalder. Da Taine i sin Bog De franske
Filosofer paa en bidende Maade omfortalte Goosins og
Jouffroys Levnedsløb, gjorde den første til en fransk
Teolog fra 1640, den anden til en Englænder fra 1680,
anede han ikke, at han samtidigt med at latterliggøre
sin Modstander Cousin og udsætte hans Lære for
Latter, ubetænksomt tilføjede sine egne Lærdomme
et frygteligt Stød. Ti hvorledes er det muligt,
at Cousin kan være urigtigt anbragt i en Verden,
hvor Enhver med denne Nødvendighed udklækkes af sine
Omgivelser? Der gives dernæst Individer, som omspænder
et langt større Tidsrum end deres eget. De Ideer,
som rummes i Shakespeares Hamlet, passer ikke alene
for Renæssancetiden eller endog blot for den engelske
Stamme; de har en langt større Rækkevidde. Hamlet
kom ikke for Intet til sin største Anseelse omkring
1840. Et enkelt Menneskes Geni har her raget saa
langt op over Tid og Forhold, at dets Frembringelser
Aarhundreder derefter syntes Tidens egenlige Drapa.

Her mangler endelig en Forklaring af, hvorledes det
gaar til, at Shakespeare bliver et saa meget større
Geni end La Fon-taine, naar de dog udtrykker hver
sin omtrent lige betydende Nationalaand.

Hvad der dybest ligger lil Grund for Taines
ufyldestgørende Fremstilling af dette Hovedpunkt,
er den til Grund liggende Ligestillen af Betingelse
og Aarsag. Saasnart Betingelserne mangler, kan Geniet
ikke opstaa, og Mangelen paa Betingelser kan knuse et
Geni. Men Betingelserne kan ikke frembringe Geniet,
og da Geniet ikke er deres Frembringelse, er det
ogsaa mere end en Sammenfatning af dem. Betingelserne
tilsammen kan kun frembringe et Vindæg, Anlægget
kommer ikke fra dem. Taine indrømmer det selv i den
Lignelse, han bestandig bruger om Sædekornet. Ti
Kornet er jo ikke Temperaturens Værk. Men, vil
man sige, naar alle Betingelserne er tilstede, maa
da ikke Værket og Kunstneren nødvendigvis komme,
er ikke Summen af Betingelser ratio sufficiens, og
hvad kan kræves ud over den tilstrækkelige Grund? At
Betingelserne er tilstede, vil sige, at nu er der
Intet i Vejen for Geniets Komme. Men behøver det
derfor at komme? Kan man, hvis det udebliver, komme
derfra med Svaret, at saa maa der dog have været Noget
i Vejen? Der er dog en Grundforskel paa det Negative,
der kun

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free