- Project Runeberg -  Wärend och wirdarne : ett försök i svensk ethnologi / Första delen /
255

(1863-1868) [MARC] Author: Gunnar Olof Hyltén-Cavallius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Hedna-tro - § 64. Elfvorna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

serdeles på slättland, der man icke har strömmar
eller sjöar, hänför sig samma naturbild närmast till
dimman, och till dess fladdrande och luftiga rörelser
på ängen i sommarnatten.

Utom dessa Elfvor, vatten-Elfvor, som upptrftda
i sjöame, omtalas i Wärend samma väsen äfven
under andra namn, men alltid mer och mindre tydligt
såsom vatten-väsen. En wärondsk barnsaga talar
således om Asne tre möjor, tre Elfve-mör, som fordom
i svanehamn visat sig på sjön Äsnen. När dimman
säger upp ur kärren, heter det ännu efter gammalt
tal, att det är Mossa-käringen, som kölnar (o: eldar).
Utom de förr nämnda heliga källorna, i hvilka man
fordom blotat eller ännu på vissa aftnar offrar till
Elfvoma (§§ 29, 39), vet Wärendsfolket äfven säga
om Fri-källor, i hvilka ingen må taga vatten, utan
att förut ha offrat till källans Elfva, som då får
namn af KäUebäcks-jungfrun, I(cUl-rdt eller
KäU-troUet. Äfven den gamla seden, att, vid sjukdom på
folk eller fö, offra mjölk i källan eller brunnen på
thorsdags-qvällen, sammanhänger med föreställningen
om Elfvoma, såsom källornas vattenväsen, och knyter
sig till den fornnordiska Elfva-bloten i källor, hvarom
vi i det föregående talat.

Men om än ursprungligen tänkta såsom rena
vattenväsen, uppträda Elfvorna i fojktron äfven uppå
fasta landet. De bo då någon gång i träden, men
oftast i högar och kullar. En nogare granskning
torde dock visa, att så väl gamla Elfve-träd, som
Mfve-stenar och Elfgrytor (§ 38), i hvilka man smörjer
för sjuka, samt Elfve-kullar, i hvilka Elfvoma tros
bo, alltid förekomma invid någon gammal källa. En

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:08:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gohcwow/1/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free