- Project Runeberg -  Skoklosters slott och dess samlingar. En öfversikt /
50

(1903) [MARC] Author: Olof Granberg - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

härstammar; samt fältöfversten Abraham E:son Leijonhufvud, d. 1556 och stamfar
för friherrliga ätten L. (knäst., svart dräkt, uppstruket gult hår, kort spetsigt skägg
och h. hand i sidan). Ur konstnärlig synpunkt är annars Axel Oxenstiernas af David
Beck målade midjebild bäst, dock tyvärr ej oberörd af tiden. Det senare gäller i
ännu högre grad de af Ehrenstrahl målade bilderna af en fröken Sparre (1653),
riksskattmästaren Seved Båth och en okänd ung dam (1672), orätt kallad
Ehren-strahls dotter . — Så stiga vi åter ut i korridoren och bege oss förbi södra
trappuppgången till:

13 Rotterdam,

eller Tafvelgalleriet , såsom rummet äfven kallas. Likväl representera de dukar,
som här kläda väggarna, ingalunda något urval af slottets målningar. Tvärtom äro
taflorna här af det mest växlande värde — en stor del återrop å auktionen efter
exe. gr. M. Brahe i Stockholm 1845. Främst bland dem ansågs då — och anses
oriktigt nog af mången än i dag — en Dominichino tillskrifven, onekligen ganska
vacker Den hel. Cecilia i mer än nat. storlek, dock alltför banal och själlös för att
äga berättigade anspråk på ett så pass stort konstnärsnamn — den är af en
mindre och senare bolognesares hand. Värdefullare är nog Ferdinand Bols »Ung dam
i en fönsteröppning», ett i synnerhet i koloristiskt hänseende vackert, tidigt arbete
af denne Rembrandts framstående lärjunge. Kejs. Eremitaget i Petersburg äger ett
annat ex. af taflan, ofta afbildadt och ansedt framställa en grefvinna af Nassau-Siegen.
Målningen i Petersburg är emellertid icke signerad, hvilket återigen Sko-taflan är.
Den senare får dock icke utan vidare betraktas såsom det säkraste originalet af de
två replikerna. Först sedan den befriats från påmålningar och gammal, gulgrön
fernissa, kan det med bestämdhet afgöras om målningen på Sko är original eller
gammal kopia. Närbesläktad är en annan Rembrandt-efterföljares, Jan Lievens’
präktiga målning Josef omfamnande Benjamin och gifvande sig till känna för de
förskräckta, på knä liggande bröderna — ett förträffligt verk, af ovanliga koloristiska
förtjänster. Klumpig och smaklös är däremot flamländaren Jacob Jordaens’ figurrika
skildring af »Återresan från Egypten >, där scenen är förlagd till ett odäckadt
segelfartyg, på hvilket Maria, en fet, simpel matrona med Jesusbarnet bredvid sig, sitter
intill masten, mot hvilken Josef stöder sig. Intressantare äro ett par af Gerrit van
Honthorst eller någon af de med honom befryndade Utrechtermålarna utförda
stycken, en 1620 dat. »Herde med vallpipa» men i synnerhet en högt hängande,
synbarligen af Caravaggio direkt påverkad duk, »Falskspelare». Förbigås få ej ett
urtvättadt porträtt af en »Veneziansk senator», som kanske varit en Tintoretto
och ett fordom vackert fruktstycke, ej osannolikt af Jan de Heem själf. Men vid
en stor, ruinerad, holländsk marin, kopior eller efterbildningar efter Rubens, van
Dijck, Guido Reni, o. s. v. få vi ej uppehålla oss, lika litet som vid ett flamskt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:11:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/goskoklost/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free