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(1859-1862) [MARC] [MARC] - Tema: Göteborg
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zweiten Etage sind die Zimmer für die beiden
Abtheilungen des Magistrats und Rathhausrechtes ; in der dritten
ist das Local für die Aeltesten der Bürgerschaft, Comptoir
für den Stadtskämmerer, den Stadtsingenieur, den
Steuer-coniuiissarü, und andere städtische Beamte.

Die Façade des Rathhauses nach dem Markte zu ist
ausserordentlich schön ; ein reiner Typus von einfacher,
ungekünstelter und schöner Baukunst. Sie steht wie eine
wahre Zierde unter dein vielen Unschönen, das das
Gewissen der Gothenburger Baumeister drückt und sollte laut
und deutlich predigen können um die unvergängliche
Schönheit in den Werken der Kunst, der Architectur, die
am längsten von Allem der Zeit und der Vergänglichkeit
Trotz bietet. Durch eine breite, aus Granit gehauene
Treppe, umgeben von 4 Paar Säulen, tritt man in das
gewölbte Portal. Auf den Säulen ruht ein in leichten
Formen aus Sandstein gearbeiteter Altan, über dem sieh ein
Frontspic erhebt, worauf in Basrelief die Göttin Thetis mit der
Wagschaale und Mercur mit seinen Emblemen eingerahmt ist.

Von dieser Srite gesehen, erhebt sich hinter dem
Rathhaus der Thurm der Christinen Kirche, die Hüter des
Rechtes und Mercurs Söhne an das wohlbekannte: „numen adest’
erinnernd. Viele finden, dass die Kirche uns zu nahe ist,
sogar der Schule zu nahe; man sollte aber bedenken, dass
wo diese mit ihrem Einfluss von den Verhältnissen des
irdischen Lebens entfernt wird, da wird Gerechtigkeit zur
Ungerechtigkeit und Mercurs Handwerk nur eine lumpige
Knechtschaft im Dienste, des Eigennutzes.

Von der Gustaf Adolfs Statue, die in der Mitte des
Marktes steht, wäre Vieles zu sagen, wir begnügen uns
aber mit der einfachen Angabe, dass sie ein anerkanntes
Meisterwerk ist, von Fogelberg für seine Vaterstadt
gearbeitet; sie ward 1854 enthüllt and ist in dieser Art
Go-thenburgs einzige Zierde.

Zur 1 iukeu des llathhauses seh?n wir auf unserm Bilde
verschiedene von den „Stora Boni men“ umgebenden Parthieen.
Unter diesen zieht der \\ ijkschc Palast mit seinem Thurm
unsere besondere Aufmerksamkeit auf sich;- dies ist ein grosses
Prachtgehäude, hübsch und solide an und für sich, aber mit zu
kolossalen Dimensionen im Verhältniss zu der Umgebung. Vor
diesen riesigen Massen kriechen die übrigen, sonst sehr
respec-taheleu Häuser zu Zwergen zusammen. Fehlt man oft in
“de-fectu“, so hat man hier gefehlt in „exeossu“. ‘•Embarras de
richesse“ macht olt nicht so wenig Beschwerde. So hier! —
Zur Hechten sehen wir in gerader lleihe mit der südlichen Seite
des Rathhauscs in der Ferne die grauen Mauern des
Ostindischen Hauses. Zwischen diesem und dem offnen Platz vor der
Christinen Kirche sehen wir einen Schimmer des Billqvistschen
Hauses, eins der grüssten und am elegantesten eingerichteten
1 rivathäuser Gothenburgs.

för magistraten och rådhusrättens båda afdelningar; uti
tredje våningen finna vi lokaler för Borgerskapets älste,
kontor för Stadskamreraren, Stadsingeniören,
Mantalskom-missarien m. fl. stadens tjenstemän.

R&dliusets faqad åt torget är utomordentligt vacker.
Den är en ren typ af enkel, okonstlad och skön
byggnadskonst. Den står såsom en sann prydnad bland det myckna
osköna, som tynger Göteborgs byggmästares samvete, och
skulle kunna högt predika om konstens oförgängliga
skönhet i do verk, arkitekturens, som längst af alla trotsa
tiden och förgängelsen. — Genom en bred, af granit
huggen trappa, omgifven af fyra pelarpar uppträder man i den
hvälfda portalen.. På de nämnda pelarne uppbäres en med
lätta former uti sandsten arbetad altan, ofvan hvilken en
fronton höjer sig, inneslutande uti basrelief gudinnan
Thetis med vågskålen och Mercurius med sina emblemer.

Bakom Ridhuset, sedt från denna sida, höjer sig
Kristine kyrkas torn, erinrande rättvisans sk i p are och
Mer-curii söner om det välbekanta: numen ailest. Mången i
våra dagar tycker, att kyrkan är oss allt för nära, att den står
till och med skolan för nära; mån borde dock finna, att
der den fjermas med sina inflytelser, också från det yttre
lifvets förhållanden, der blir justitia injustitia och Mercurii
handtverk ett lumpet trälando i egennyttans tjenst.

Om Gustaf Adolfs staty, som vi finna å torgets midt,
kunde mycket vara att säga. Vi åtnöja oss med den
enkla uppgift, att den är ett erkändt mästerstycke af
Fogelberg, arbetadt för hans födelsestad. Den aftäcktes år
180 4, och utgör Göteborgs enda prydnad i sådan väg.

Till venster om Rådhuset upptäcka vi på vår plansch
åtskilliga af de Stora Bommen omgifvande partierna. Af
dessa tilldrager sig Wijkska palatset med sitt torn vår
synnerliga uppmärksamhet. Det är en stor praktbyggnad,
solid och vacker i och för sig, men af för kolossala
dimensioner i förhållande till omgifningarne. Inför dess
öfverväldigande massor sammankrympa de i öfrigt ganska
respektabla husen till dvergar. Felar man ofta in äefectti,
må här sägas, att man felat in excessu. Embarras de
richesses gör stundom ej så litet besvär. Så här! —
Till höger i liniement med Rådhusets södra gafvel se vi
på afståud de grå massorna af Ostindiska huset. Emellan
detsamma och den öppna planen framför lvristine kyrka
varseblifva vi en skymt af Billqoistska huset, ett ibland
de största och till det inre magnifikaste privata husen i
Göteborg.

present arrangement of the different localities pf this palace of
Justice is as follows: the rooms on the first floor are those of
the Police-office and the Town Hall-Chancery; the offices of
the city- and pnblic-ooutribution treasurers; on the second floor,
are rooms appointed for the sessions of the magistracy, and
the two courts of the Town Hall; on the third floor, we find
the apartments of the Elders of the city, the offices of the city
clerk, the city engineer, the commissary of the census, and
those of other officials of the city.

The front of the building facing the square is exceedingly
beautiful. It is a pure type of chaste unassuming architecture.
It stands as a true ornament amid the masses of the
unhandsome fabrics that weigh heavily upon the consciences of the
architects of Gothenburg, and might preach loudly on the
immortal beauty of the works of architecture, which longest of
all defy the tooth of time and decay. You ascend to the
vaulted portal by a broad flight of steps of granite, adorned
with four couples of columns, supporting a tasteful balcony of
sand stone, above which rises a frontis-piece enclosing bas-reliefs
of the goddess Thetis with her balance, and Mercury with his
emblems. rT ,, .

At the back of the Town Hall, rises the steeple of the
Church of Christina, reminding the administrators of justice
and the sons of Mercury of the well-known numen adest. Many
a one of our day, thinks the church too close to us, and even
too close to the school; such people should consider that,
wherever she, with her influences is distanced, even from the
relations of external life, justice is apt to become injustice and
the trade of Mercury, paltry drudgery in the service of
selfinterest.

With regard to the statue of Gustavus Adolphus, which,
as we said above, is placed in the centre of the square, much
might be said; we will, however, content ourselves with the
statement that it is au acknowledged masterpiece of
Fogelberg, executed for his native city. It was inaugurated in 1854,
and is the only ornament of this kind that Gothenburg
possesses. , .

To the left of the Town Hall, our engraving affords a view
of several of the buildings surrounding r.2/ic Great Beam*
Amongst these, the palace of M:r \\ijk, with its tower,
commands our special attention. Ibis is 11 m.aS11’icent building,
solid and beautiful in itself, but ot dimensions too colossal in
proportion to the neighbouring buildings, for beside its
overpowering and overtowering masses, the 6therwise large and
respectable houses in its proximity, seem as dwarfs. If it be
sometimes said that people fail in defcclu, it may here be said
that they have failed in exccssu. Lembarras de richesse .is
sometimes very troublesome. I hus it is here! To the right,
iu a line with the south gable of the lown Hall, we see, in
the distance, the grey masses ot the East-lndia-llouse.
Between this and the open space in front of the Church of
Christina, we catch a glimpse of the house of Mr Billqvist, one of
the largest, and with regard to its interior, the most
magnificent private dwellings of Gothenburg.

‘lib fmi, Sib

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