- Project Runeberg -  Göteborg med dess omgifningar framställdt i taflor /
Text

(1859-1862) [MARC] [MARC] - Tema: Göteborg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Christine kyrka

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


DIE CHRISTINEN KIRCHE.

iese Kirche, nach der Königin Christine genannt,
stammt aus dem ersten Jahrzehnt der Stadt
Gothenburg. Jhre Gründung ward dadurch
hervorgerufen, dass gleich beim Entstehen der Stadt eine
Menge Deutsche und Holländer hierher zogen,
deren religiöses Bedürfniss eine Kirche verlangte, in
der der Gottesdienst in ihrer eigenen Sprache
gehalten werden sollte.

Die Christinen oder Deutsche Kirche, wie man
sie nennt, war bei ihrer Entstehung klein und an
spruchslos; sie bestand anfangs nur in einer kleinen
Holzkapelle, die vorher in Ny-lödöse stand, nun
aber für Gothenburgs Bedarf angekauft, hierher
übergesiedelt und aufgesetzt ward an dem Abhang
von “lilla Berget,“ wo noch die gegenwärtige
Kirche steht. Die Aufführung der kleinen Holzkapelle
war indess nicht von langer Dauer, denn schon nach
wenig Jahren finden wir, dass ein Plan zum Bau
eines grössern, würdigem und schönem Tempels
aufgemacht ward. Der Grund zu diesem ward nun
im Jahre 1634 gelegt und ward fertig 1648, dann
von dem damaligen Superintendenten Dr. Brunius
eingeweiht und gennant nach der regierenden
Königin des Landes.

Nach Verlauf von 20 Jahren ward die Kirche
durch eine grosse Feuersbrunst zerstört, die einen
grossen Theil des nördlichen Stadtgebietes verheerte.
Doch dauerte es nicht lange, bis die Kirche wieder
so weit aufgerichtet war, dass Gottesdienst darin
gehalten werden konnte. Das an der östlichen Seite
der Kirche aufgeführte Grabchor, wo die Gebeine
des Feldmarchalls Putzer von Öscheberg ruhen,
ward 1681 aufgeführt. Der untere Theii dieses
Chores ward vor einigen Jahren zur Legung des
Heizungsapparates benutzt, der die Kirche erwärmt,
eine practische Bestimmung, wenig mit der Pietät
übereinstimmend, die man der letzten Ruhestätte
eines grossen Mannes schuldig ist.

Der 76 Ellen hohe Thurm ward einige Zeit
später aufgeführt, oben an der Spitze mit einem
vergoldeten C geschmückt, dem Anfangsbuchstaben
von dem Namen der Königin, und darüber ein

CHRISTINE KYRKA.

-p)enna kyrka, så benämnd efter drottning
Chri-^ stina, förskrifver sin uppkomst från de första
årtionden af staden Göteborgs tillvaro. Dess
grundläggning betingades af det förhållande, att genast

QQ o O ’ Q

vid stadens uppkomst "en mängd tyskar och
holländare hit inflyttade, hvilkas religiösa behof
påkallade en kyrka med gudstjenst, hvarvid deras eget
språk användes.

Kristine eller tyska kyrkan, såsom den ock
benämnes, var i sin uppkomst ringa och anspråkslös.
Den utgjordes då af ett litet träkapell, som förut
funnits i Ny-lödöse, men, nu för Göteborgs behof
inköpt, ditflyttades och uppsattes på den sluttning
af “Lilla Berget“, hvarest den nu varande kyrkan
är belägen. Det lilla träkapellet blef dock ej af
lång varaktighet, ty blott några få år efter dess
uppförande finna vi, att planen uppgjordes för
uppförande af ett större, värdigare och skönare tempel.
Grunden till ett sådant lades redan 1634, och 1648
var det färdigt. Det invigdes af dåvarande
superintendenten d:r Brunius och uppkallades efter
landets då regerande drottning.

Efter tjugu år förstördes denna kyrka uti en
allmän eldsvåda, samt häijade en stor del af
stadens norra område. Dock dröjde det ej länge
innan kyrkan var så återstäld att gudstjenst kunde
der förrättas. Det vid kyrkans östra sida uppförda
grafkoret, hvarest fältmarskalken Rutzer v.
Osche-bergs ben hvila, uppfördes 1681. Detta grafkors
nedra del apterades lör några år sedan för
ung-narne till den apparat,, som uppvärmer kyrkan, ett
pratiskt ändamål, som illa stämmer med den pietet,
man är skyldig en stor mans sista hviloplats. —
Det 76 alnar höga tornet upp fördes , en tid derefter,
öfverst prydt med ett förgyldt C, initialen till
drottningens namn och deröfver en vindflöjel, utan att
man dermed ville uttrycka någon förargelse, säger
en gammal kronist. Sedan kyrkan 1746 undergått
en ny eldsvåda, återuppbyggdes den, och det är
denna kyrka, som ännu finnas till.

Hvad beträffar dess interiör, äro läktarne och

THE CHURCH OF CHRISTINE.

(/if’his Church deriving its name from queen Christina,

was erected during the first decenium of the
existence of the City of Gothenburg.

Its erection was called forth by the
circumstance that, immediately on the founding of the city,
a great number of Germans and Dutchmen immi
grated, whose religions requirements necessitated
the building of a church in which divine service
should be held in their own language.

The Christine or German Church, as it is also
called, was at first small and unpretending. It
consisted then, of a small wooden chapel, which had
formerly stood at Ny-Lodose, but, which was bought
and removed to Gothenburg and was erected on
the slope of the “Lilla Bcrget“ where the church now
stands. The little wooden chapel was, however,
soon found to be inefficient for its purpose and but
a few years after its erection, we find the plan was
formed of building a larger and more worthy temple.

The foundation of the latter was already laid
in 1634 and in 1648 the building was completed.
It was consecrated by the superintendant D:r
Brunius and was dedicated to the then reigning queen
whose name it bears.

After a lapse of twenty years, this Church was
destroyed in a general conflagration, which reduced
a large portion of the northern part of the city to
ashes

It was, however not long ere the Church was
again restored, so that divine service could be held
in it. The mausoleum erected at the eastern end
of the church, in which Fieldmarshal Reutger v.
Ascheberg’s remains are kept was erected in 1681.
The lower part of this mausoleum was, a few years
ago, adapted to hold the heating apparatus of the
church, a practical object which ill agrees with the
piety due to a great man’s last place of rest. The
steeple, 76 feet in height was ex-ected some time
after the body of the church, and was furnished
with a gilt letter C, the initial letter of the queen’s
name, and on top of this was fixed a weather-cock,
although no vexations insinuation was intended

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 13:53:09 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gotmo/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free