- Project Runeberg -  Gud og staten /
XI

(1924) [MARC] Author: Michail Bakunin Translator: Arnold Hazeland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

XI

HV meningsforskjel om formaal eller metode. Hans korrespandanse var
overordenlig omfattende ; hau tilbragte hele natten med at utarbeide
lange brever til stne venner i den revolutionære verden, og nogen av
disse brever, skrevet for at styrke de frygtsomme, vække de hl o ve og
utstikke planer til propaganda eller oprør, blev lange som hele i>ind.
Pisse brever forklarer bedre end noget andet Bakunin» uhyre andel
i aarhundredets revolutionære bevægelse. De brosjyrer han har utgit,
paa russisk, fransk og italiensk, hvor vigtige de end kan være. og
hvor nyttige de kan ha været til at utsprede de nye tanker, er den
mindste del av Bakunin« arbeide.

Det foreliggende arbeide, «.Gud og Staten», er i virkeligheten bare
et bruddstykke av et brev eller en indberetning. Utarbeidet paa samme
maate som de fleste av Bakunin» andre skrifter, har det samme literære
feil, mangel paa forholdsmæssighet ; desuten bryter det pludselig av : vi
har forgjæves sokt at finde slutten av manuskriptet. Bakunin hadde
aldrig den nödvendige tid til at fore til ende alle de opgaver han
paa-tok sig. Det ene arbeide var ikke fuldført, for andre alt var under
opseiling. «Mit. liv er selv et bruddstykke,» sa han til dem som
kritiserte hans skrifter. Ikke desto mindre vil læserne av «Gud og Staten»
sikkert ikke beklage at Bakunins arbeide, skjønt ufuldstændig, blir
offentliggjort. De spørsmaal han der diskuterer behandles avgjørende
og med enestaaende logisk kraft. Idet han med rette henvender sig
alene til sine ærlige motstandere, paaviser Bakunin for dem tomheten i
deres tro paa den guddommelige autoritet hvorpaa alle timelige
autoriteter er grundlagt ; han beviser for dem den rent menneskelige
oprindelse til alle regjeringer ; endelig, uten at stanse for at diskutere
de grundlag for staten som allerede er dømt av den offentlige moral, som
fysisk overlegenhet, vold, adelskap, rigdom, gjor han op med den
teori, som gjerne vilde betro videnskapen at styre samfundene. Selv
om det under striden mellem rivaliserende ærgjerrigheter og intriger,
var mulig nt dra kjeiidsel paa hvem som er de falske og hvem som er
de virkelige lærde, og der kunde findes en metode for valget som uten
feilgrep vilde lægge magten i deres hænder, hvis kundskap er ekte,
hvilken garanti kunde de by os for at deres styre vilde bli viist og
retskaffent ? Kan vi ikke allikevel tvertimot hos disse nye herrer
forutse de samme daarskaper og de samme forbrydelser som vi finder
iios fortidens og nutidens? For det første, videnskapen er ikke: den er i
vorden. Den lærde av idag er bare den intet vitende av imorgen. La
ham engang indbilde sig ut han har naadd til enden, og netop derved
synker han under endog det nyfødte barn. Men, kunde han erkjende
sand-beten i dens væsen, kan han allikevel bare fordærve sig selv ved sine
privilegier og fordærve de andre ved sine befalinger. For at grundfæste
sit styre, maa han forsoke, som alle statsoverhoder, at stanse massernes
liv som bevæger sig under ham, holde dem i uvidenhet for at bevare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:31:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudogstat/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free