- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
414

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Renässansen och barocken i det öfriga Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RENÄSSANSEN OCH BAROCKEN I DET ÖFRIGA EUROPA. 41 I

kroppas. Därigenom kommer ett höjdsträfvande att i fasaden
inläggas.

I ornamentiken uppstå originella riktningar. Först och
främst förtjänar uppmärksammas det s. k. beslagsornamentet.
Det är ett ur en platta utskuret och på en yta lagdt
band-artadt ornament. Man har kallat det »läderornamentet», men
torde komma dess ursprung närmare, om man anser det stamma
från de järnbands- eller bleckplåtsbeslag, med hvilka
medeltidens dörrar, skåp, kistor o. s. v. så ofta blefvo försedda, i
all synnerhet som å dessa bandslingor uppträda nitnaglar eller
hål för dessa. Bandens ändar bruka vanligen inrullas,
hvarigenom det för stilen så karaktäristiska »rullverket» uppstår, en
parallell till den italienska barockens så vanliga, men i profil sedda
snirkelverk. Denna skillnad ligger äfven i den nordiska
renässansens »kartusch», jämförd med den italienska barockstilens.
Den består nämligen af ett bandartadt ramverk, hvarvid ofta två
ramar äro lagda öfver hvarandra med upprullade bandändar mer
eller mindre kompliceradt stuckna genom hvarandra. Som
ytfyl-lande ornament brukas ett strängt slingartadt stiliseradt
rankverk, hvars förebild man fann i ytdekoreringen å orientaliska
vapen och tyger och som därför kallades moresker. En berömd
tecknare i denna ornamentgren var Peter Flötner. Dessa
arabeskornament framträda antingen i intarsia eller målade. Vid sidan
häraf finna vi de italienska grotteskerna, särskildt i Baiern,
akanthusmotivet, hela den italienska renässansens förråd af
troféer, vapen, sköldar, masker, fantastiska djur o. s. v., allt
utfördt vare sig plastiskt, i måleri eller i intarsia. De så väl
vid den inre som den yttre dekoreringen förekommande
fasetterade bossagerna eller arabeskomfattade ovala eller
krets-formade »spegel»-ytorna böra slutligen här icke förglömmas.

Vid 1500-talets slut och 1600-talets början går den
nordiska renässansen öfver i den riktning, som af flere författare
kallats »nordisk barock». Den karaktäriseras af en sträfvan
efter regelbundenhet i kompositionen med bevarandet af den
gotiska resningen och vertikalismen och af införandet af
barockmotiv, vare sig italienska eller inhemska, i dekorationen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0420.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free