- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
419

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Renässansen och barocken i det öfriga Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RENÄSSANSEN OCH BAROCKEN I DET ÖFRIGA EUROPA. 41 I

fönster, en rikt skulptursmyckad gafvel öfver det framskjutande
midtpartiet och ett genombrutet, kupolförsedt torn. Dess inre
med den väldiga, tunnhvälfda salen och Arthus Quellinus’
skulpturer är helt visst af större konstnärlig halt.

Af samma anda, men sirligare äro det s. k. Trippenhuis
i Amsterdam och Mauritzhuis i Haag, det förra af Filip
Ving-booms, det senare af Pieter Post. I Riddarhuset i Stockholm
möta vi en återklang af dessa byggnaders klassicistiska stil.

I Tyskland uppenbara sig renässanselementen tidigt i
måleriet, träsnittet och kopparsticket, och i början af 1500-talet
inkomma de i byggnadskonsten, ehuru starkt blandade med de
gotiska formerna.

Den tyska renässansarkitekturen präglas på intet sätt af
någon enhetlighet. Man kan träffa verk, som röja en
förvånande italiensk karaktär, och äro i så fall från Italien
inkallade byggmästare vanligen deras upphofsmän. I
Sydtyskland, särskildt vid hofven därstädes, rådde ej sällan dylika
direkta förbindelser. Men äfven andra utländska inflytelser
göra sig gällande. Synnerligen stark är påverkan från
Nederländerna i de nordtyska landen, ja, nederländska arkitekter äro
denna tid nästan stilbestämmande i länderna kring Östersjön.
Talrika tyska monument äro från dessa dagar bevarade. Kan
man från ren arkitektonisk synpunkt ej tillmäta dem någon
stor betydelse, tilltala de oss genom sin måleriska och
dekorativa prägel, sin vårfriska naivitet och sin gammaltyska
stämning och ha så ofta förmågan att rycka oss bort till drömmar
om det förgångna och väcka en längtan dit öfver. En
utförligare skildring af dem kan här dock ej komma i fråga,
då dels detta arbetes utrymme förbjuder det, dels dessa
byggnader blott spela en ringa roll i den stilhistoriska utvecklingen.

Bland de många slottsanläggningarna står främst det
ryktbara slottet i Heidelberg, år 1693 af fransmännen, särskildt i
det inre, till ej ringa del förstördt.

Omkring en oregelbunden gård ligga från olika tider
stammande byggnader. Grafvar och vallar och mäktiga
rundtorn omge det hela. Den äldsta renässansdelen är en i nord-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:46:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hahrarki/0425.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free