- Project Runeberg -  Studier i Vasatidens konst och andra nordiska renässansstudier /
112

(1920) [MARC] Author: August Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Praktpanelerna på Kalmar slott. Ett stil- och dateringsspörsmål

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112

alltså under den nya byggmästaren Dominicus Pahrs
ledning och till sin konstnärliga kvalitet otvetydigt
skiljande sig från övriga yttre dekorativa
stenskulpturer. Dessa båda monument utmärka sig för en fastare
sammanhållning, slutnare komposition, en mera
harmonisk proportionering samt ett omsorgsfullare detalj
-utförande. Brunnen har dessutom en synnerligen
kraftig och mustig formbehandling, och mellan densamma
ocli de äldre stenportalerna skulle vi kunna finna
samma differens som mellan vår panel och de
omtalade dörromramningarna. Men icke ens
brunnsöverbyggnaden har förkroppat bjälklag. I det fallet är
panelen ensamstående på slottet.

Huru skola vi nu lösa tvistefrågan?

Av det föregående framgår, att panelens
intarsia-ornering hör samman med den som smyckar dess
konkurrent i kungsgemakstornet, medan dess
arkitektoniska del givet måste tillskrivas ett senare skede.
Svårigheten torde kunna förklaras på det sätt, att panelen
till sitt ursprung verkligen går tillbaka till konung
Eriks dagar, men att Johan III senare låtit antingen
fullborda eller förändra densamma, vilket man nu vill.
Ett nytt stilbestämmande element har nämligen
tillkommit. I så fall stode vi inför en av Dominicus Pahr
ledd restaurering, varvid kanske en äldre anordning
blivit utbytt mot den senare, mera storslagna, man vore
frestad att säga Palladianska arkitekturen. Men även
om vi liär blott såge en fullbordan av ett tidigare, icke
avslutat verk, vore det i alla händelser mäster
Dominicus, "den gamle italianen", som han av hertig Karl
benämndes, vilken satt sin prägel på denna sällsynt
värdefulla dekoration. Med den nye byggmästaren kom
tydligen en helt annan anda in i slottsbygget. Det var en
person av annan ras — italienskt ursprung med grund-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:38:54 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrvasa/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free