- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
35

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

har derfor etisk Vurdering ingen Betydning. Men paa den anden
Side ligger der i den blotte Evne til at føle Lyst og Ulyst endnu
ikke Noget om, hvor omfattende den Kreds af Forestillinger er,
til hvilken Lyst- og Ulystfølelsen knyttes
.

Fra Øjebliksstandpunktet til det individualistiske Standpunkt
skete Overgangen ved, at der i Bevidstheden dannede sig
Følelser, som bestemtes ved Livshelhedens Interesser, og som
derfor kunde blive stærke Bindeled mellem de skiftende Øjeblikke.
Støttet til dem føler Individet sin Enhed trods den stadige
Skiften. Dersom der gives et viddere Standpunkt end
Individualismens, maa der gives Følelser, der ved at røre sig hos det
enkelte Individ kunne knytte ham til en mere omfattende Helhed
paa lignende Maade, som de enkelte Øjeblikke og Tilskyndelser
i ham ere knyttede til den individuelle Livshelhed. Der
maa være en Magt, som forbinder de enkelte Individer indbyrdes
og ophæver Isolationen imellem dem.

8. Kun tilnærmelsesvis kan i Praxis Individualismen gennemføres.
Individets Suverænitet, Opfattelsen af Individet som
en afsluttet og aldeles selvstændig Helhed, viser sig at bero paa
en voldsom og unaturlig Abstraktion. Individet bliver til ud af
Slægten og lever hele sit Liv som en Del af Slægtens Liv, med
en Organisation, i hvilken det arver Følger af tidligere
Generationers Handlen og Liden, under Livsvilkaar og i en aandelig
Atmosfære, som Slægtens Udvikling har bragt til Veje. Og lige
som Selvopholdelsesinstinktet ophæver Isolationen af de enkelte
Øjeblikke i Livet og derved bliver Grundlaget for Følelser, der
bestemmes ved Livshelhedens Interesser, saaledes rører der sig
i de sympatiske Instinkter Kræfter, som ophæve Isolationen af
de enkelte Individer og hævde Slægtens Livsvilkaar i disses
Indre. I den mest primitive Form fremtræder de sympatiske
Instinkter ved Familieforholdets Grundlæggelse. Saa meget end
Familieforholdets Former og Indretninger variere hos forskellige
Folkeslag og til forskellige Tider, og saa løst og vilkaarligt
særligt Forholdet mellem de to Køn ofte viser sig, saa er der dog
et Forhold, som ifølge Sagens Natur ikke kan ophæves eller
væsentligt forandres, nemlig Forholdet mellem Moder og Barn.
I dette Forhold voxer den sympatiske Følelse umiddelbart ud

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free