Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
skuldleveranser mellan den franska
skadeståndskommissionen och motsträviga tyska koncerner.
Snart visste vi alla detta, men när orkestern spelade
upp var det som bortglömt och vi slöt oss för ljudet
ovan taket. Musiken rådde i denna underliga tävlan,
och vi märkte inte ens när flygsurret tonade bort.
Beethoven hade segrat.
För mig har Nionde symfonien fått sin prägel och
tydning från den kvällen. Var gång jag hör den
numera, försätter den mig i samma upprördhet som
då. Vissa plötsliga anstormningar påminner mig
både om bombnedslag och om motangrepp i toner.
Till min död kommer den att förbli samma mäktiga
protest mot våldet, en motoffensiv med de sprödaste
och mäktigaste vapen människan har till förfogande.
I glädjehymnen på slutet klingar in ett tragiskt trots
och ovisshet inför nästa sekund.
Då publiken kom ut ur konsertsalen vändes
lyckliga och förklarade ansikten mot himlen, som var
stilla och tom. Von Holst sade:
— Den som skall ena och frälsa Tyskland måste
vara ett stort musikaliskt geni.
Kanske blir det också så.
15.
— Wägner, Hemlighetsfull.
225
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>