- Project Runeberg -  Den store Humor : en psykologisk Studie /
141

(1916) [MARC] [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Historiske Betingelser for Humor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

141
HISTORISKE BETINGELSER FOR HUMOR
rister i højeste Stil. Hos Enfødte trænge Modsætningerne ikke saa
let ind i det inderste Sjæleliv; deres Udvikling har Expansionens,
Selvudfoldelsens Karakter. Dog kunne Oplevelser og Erfaringer
give den i sig selv mest harmoniske Karakter et saadant Indblik
i Livets Dybder, i dets forviklede Væsen, at de faa Betingelser
for en Totalfølelse som den store Humor. Hvis Shakespeare,
som meget kan tyde paa, har hørt til de Enfødte, saa har han
kunnet faa Betingelserne for sin Humor paa denne Maade.
At Humor især er en moderne Følelse, hænger sammen med
dens udpræget individuelle Karakter, der igen er en Følge af
dens sammensatte Karakter, som frembyder Mulighed for en
Mængde forskellige Klangfarver. Etisk og religiøs Følelse ere og
saa Totalfølelser, men de have en Støtte, en for alle en social
Gruppes Individer fælles Støtte i Samfundsnormer og i Kultus
former, saa at individuelle Nuancer ikke saa let fremkomme eller
i hvert Tilfælde ikke saa let opdages — og hvis de opdages, ofte
staa som Noget, der skal fortrænges. Den religiøse Kultus har i
Aartusinder været et vigtigt Grundlag for Totalfølelser. Gennem
den føres de enkelte Individer ind i skiftende Stemninger af Frygt
og Haab, Sorg og Glæde, Lidelse og Herlighed, som Punkt for
Punkt bestemmes ved objektive, anskuelige Billeder og Over
leveringer. «Langfredag var en bitter Dag, men skøn var Paaske
morgen." Dette Motto passer paa mange Former af orientalsk og
græsk Kultus saavel som paa den kristne Kirkes største Fest.
Det individuelle Stemningsliv bevæger sig her i foreskrevne
Rytmer. Humor er derimod et Livsresultat, der kun kan naas
paa en for hvert, enkelt Individ ejendommelig Maade, idet det
beror*paa Individets Forhold til de Oplevelser, der falde i dets
Lod, og maaske ikke falde i nogen Andens Lod. Ogsaa paa det
etiske og det religiøse Omraade træder i nyere Tid Individuali
seringen mere og mere frem, hvorved Følgen bliver en mere
kompliceret Karakter af etiske og religiøse Problemer.
Det slaar ikke ganske til, hvad Jean Paul (Vorschule der
Aesthetik. § 76) siger, at der gives en Alvor for Alle, men en
Humor kun for nogle Faa. Ti mere og mere individualiseres og
saa Alvoren. Og de største Sammenstød finde Sted, hvor alvor
lige Mennesker ikke forståa hverandre. —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhhumor/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free