- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
267

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - A. Erkendelsen - a. Former og Principer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

267
A. Erkendelse. a. Former og Principer.
dukke op. Fremdeles forudsatte Kant, at Grundlaget eller
Kilden til alle Emner og Former virker konstant, en For
udsætning, hvis Nødvendighed heller ikke kan godtgøres
(se 110). Det er intet Tilfælde, at hans nærmeste Efterfølger
slog ind i en spekulativ Retning; Kants Rationalisme paa
den ene Side, og paa den anden Side den Fare for Empirisme,’
visse Punkter i hans Filosofi kunde indeholde, maatte føre
til Forsøg paa at lade Tanken og dens Former blive ene
raadende. Fornuften tigger ikke, den befaler" — dette stolte
Ord ai’ Kant forenede sig med Tidsalderens religiøse og
poetiske Strømninger til det ejendommelige Fænomen i Filo
sofiens Historie, den tyske romantiske Spekulation er. Ro
mantikens Filosofi udstedte Befalinger, efter hvilke alle Em
ner sig havde at rette. Man oversaa, at alle Befalingsmænd
dog idetmindste nødes til at rette deres Befalinger efter den
Evne til at adlyde, der kan antages at være tilstede. —
Det er ad Analysens Vej, den kritiske Filosof søger at
finde Tankens Former og de Grundsætninger, der svare
til dem. Men da man nu aldrig kan vide, om Analysen er
fuldstændig, og da den i hvert Tilfælde stedse maa stanse
paa et bestemt Punkt, bliver der noget Vilkaarligt i, paa
hvilket Punkt man sætter Begyndelsen til sin Filosoferen.
Det er da et Valg, en Handling, der afslutter Analysen og
skrider til Opstilling af Principerne. Dette Synspunkt er
med størst Energi gjort gældende af Thomas Hobbes.
Det er," siger han, os selv, der gøre, at Fornuftens første
Principer er sande (rationis prima principia vera esse faci
mus nosmet ipsi). De første Principer ere ikke Genstande
for Videnskab, men for Kunst eller Konstruktion." Dog ind
rømmer Hobbes, at de Principer, vi saaledes slåa fast, finde
vi, først ved Analyse, og han opstiller som en særlig Fordring,
at de ikke maa modsige hverandre*). En lignende Stilling
indtog paa dette Punkt Fichte: den menneskelige Videns
første og übetingede Grundsætning — Identitetsprincipet —
opstilles ved en fri Handling. Vor Videnskab hviler ikke paa
en Thatsache", men paa en Thathandlung", nemlig den
*) Computatio siva Logica (1655) 111, B—9.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free