- Project Runeberg -  Historiske Fortællinger. Tider og Tanker / IV. Bind. VII. og VIII. Bog /
85

(1910-1912) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Shakespeare

85

nok til at gemme Kløgt og Begejstring, Kulde, Had, vild
Grusomhed. Hvorledes Menneskedyret i Italien end arter sig, hvor
vulkansk det end kan ytre sig, føler man, at det hører hjemme
i den klare, fulde Belysning, at det ligesom Kunstværket er eet
med sin Form.

Hos Shakespeare og hans Landsmænd derimod er
Menneskedyret plumpt og voldsomt. Omgiven af en barsk Natur og
blod-fyldt for at modstaa denne, trænger det til uafbrudt at give sig
Luft i kraftige Livsytringer. Et Blink er nok til at hidse det, og
engang i Fart stormer det, vildere og vildere, sig selv til døde.
Livet er Kraftens Selvtilintetgørelse. Og dog er der i denne evige
Kamptummel og raa Nedslagtning en egen Lysbrydning, der
vækkerens Opmærksomhed. Lyset er ikke som i Italien
Ovenlys, men Sidelys. Stundom kastes det med en ganske egen
Virkning ind over, hvad der foregaar, saa at Tyngdepunktet
forlægges fra Optrinet til Beskuerens Forstaaelse. Ligesom i Valhalla
de faldne hver Aften staar vel tilmode op igen, saaledes nyder
man her de faldnes Død i en forklaret Form. Det er ikke blot
en Falstaffs Pjaltethed og forlorne Tapperhed, der humoristisk
omsættes til Tilskuernes Latter. Man bliver Parthaver med i
Udviklingens Gang og selve Undergangens Følgerigtighed.

Det er med andre Ord et andet Folkefærd, der her fylder
Tilskuerpladsen. Paa den romerske Arena nød man Kampens
Spænding, dens Muskeludtryk. I Spaniens Tyrefægtninger tog
man paa Forhaand Parti med den behændige Sikkerhed mod
Dyrets ubændige Kraft. Ved de engelske Dyrekampe og
Væddeløb var Interessen forflyttet og fordoblet til Tilskuernes
Vædde-maal om Udfaldet. Tab og Vinding omsattes bagefter i Kundskab
om Træning og Valg af Racer. Hos disse Vikingernes Ætlinge
blev Nydelsen ved Gangen i et Skuespil Synet af den sikre
Virkning af, hvorledes Rorpinden fra først af var lagt. Hos
Shakespeare og hans samtidige aabnedes der da, ved Siden af
Verdensskuespillets grufulde Massemord og trykkende Tynge,
Adgang til en rolig Siddeplads, hvor man ligesom udenfor sig
selv og i Pagt med Styrelsen nød Gangen i Stykket, den lange
Skruegang af Fald fra Daad til Brøde, til Straf. Man talte kun

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:59:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hifortael/7o8/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free