- Project Runeberg -  Halfdan Kjerulf / Av hans efterlatte papirer 1847-1868 /
45

[MARC] [MARC] Author: Halfdan Kjerulf With: Wladimir Moe
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

45

Et Par Dage efter hører han Mozarts «Tryllefløitem, hvori han
beundrer Mozarts Genialitet, men finder, at denne Opera ikke som
«Don Juan» utgjør «et stort Heelt», hvad der dog efter hans Mening
er Tekstens Skyld. Alene Ouverturen blev pragtfuldt spillet, ellers lot
Utførelsen meget tilbake at ønske.

Opførelsen av Hugenotterne den 31 Mai gir Kjerulf Anledning
til at anstille en Sammenligning mellem de tre Operaer av Meyerbeer.
han allerede har hørt, idet han skriver:

«Efter nu at have hørt baade Robert og Huguenotterne
kort ovenpaa Propheten bliver det inig soleklart, at
Meyerbeer i denne sidste intet Fremskridt har gjort, med mindre
dette skulde bestaae i at forstaae alskens slaaende Effekter.
Som Kunstværk er ialfald Propheten end mere fragmentarisk
og «gjort» end Huguenotterne. Begge have store Enkelheder,
men Huguenotterne dog større og mere sammenhængende.
Hvad Melodi angaaer, saa er det vist, at Meyerbeer i
Propheten viser sig udtømt, mens der i Huguenotterne lindes de
allerskjønneste. Begge Operaer ere for lange, for
sammensatte af forskjelligartede Deele, dog er i Huguenotterne mere
Enhed. For det liøit palhetiske, det stolt-ridderlige, det
martialske, rolig-krigssværmeriske har Meyerbeers Musik
Udtryk, der frapperer ved sand Charakteristik.» —

Med Juni Maaned begynder Kjerulf Undervisningen hos Professor
Richter og dermed sit egentlige Studium. Den 2 Juni noterer han:

«Første Time hos Musikdirector Richter i
C o n t r a p u n k t. (2-st. Sats for Sopran og Alt). 2 Timer
om Ugen ä 20 ng.» fneue Groschenj.

Til Kjerulfs store Glæde kommer Gade paa Reise til Wien og
1’a r is ogsaa til Leipzig, hvor han opholder sig i li Dage. Han
av-lægger Kjerulf Besøk og er ham til overordentlig Nytte blandt andel
ved at skaffe ham Adgang til alle Conservatoriets
Aftenunderholdninger. I denne Forbindelse omtaler Kjerulf den heftige Polemik, som
er opstaat om Schumanns senere Virksomhet og specielt hans Opera
((Genoveva», hvorover den store Musiker Rietz har uttalt sin
Fordømmelsesdom, som har foranlediget en Brevveksling mellem ham og
Schumann. Følgen har været et meget spændt Forhold inden
Musikverdenen mellem Schumanianerne og Mendelsohnianerne. Og Kjerulf
noterer, at Gade, som personlig er en god Ven av Schumann og hittil
har været en Beundrer av hans Verker, nu ikke længer er
«Schu-manianer».

Ved denne Tid mottar Kjerulf en overraskende Nyhet i et udatert

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:25:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hkjerulf/2/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free