- Project Runeberg -  Historisk tidskrift för Skåneland / Första bandet /
17

(1901-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

emellertid erkänna, att detta kolossala snidverk till någon del förstör
kyrkans inre perspektiv [1]. Men detta förhållande mer än
uppväges af den stämning från det förflutna, som slår betraktaren
till mötes. Det var icke af en slump, som altaret kom att stå
där det står: det var det sjuttonde århundradets uppfattning, att
det, skymmande koromgång och kapeller, där fordom de katolska
altarne reste sig och messorna genljödo, skulle med sina bilder
af Kristus och hans apostlar synas från alla punkter i kyrkan,
beherskande alla och allt. Det var som Peder Palladius säger:
«alterit staar offuen i kirken for alle eders oyen, at I skulle komme
ihu at gaa altid til sacramentit» [2]. Och ingenting sparades af
denna tids menniskor för att få utsmyckningen värdig den kyrka,
där altaret skulle stå, och det samhälle det tillhörde. Det gälde
för dem framför allt att till egen uppbyggelse förhärliga den
kristna tron och hennes förkämpar, men rundt omkring de
högtidliga, bibliska gestalterna lät man renaissancens hedniska konst
utveckla all den rikedom, hvaraf den här var mäktig.

Det har hittills alltid antagits, att upphofsmannen till
altartaflan i S:t Petri varit Malmöborgaren Henrik Köning eller som
han merändels rätt och slätt kallas Henrik Snedker. Det var i
Sjelfva verket också till honom, som magistraten först vände
sig och åt hvilken den gaf i uppdrag att utföra altartaflan. Men
Henrik Köning kände sig icke ensam vuxen ett arbete som det
ifrågavarande, och med magistratens samtycke kallade han
därför till sin hjelp tvenne konstsnidare af erkändt rykte: Stadhius
Billedsnider i Malmö och Jacob Kremberg i Lund. Det gröfre
träarbetet utfördes delvis af honom sjelf, delvis af Cort Snedker;
svarfvarearbetet af Oldrick Dreijer [3].

Det arbete, som å altartaflan utfördes af Stadhius
Billedsnider, var det allra förnämsta och kan in i detaljerna följas.

Stadhius Billedsnider eller såsom han också kallas Stats
Otto och Stachius Otto tillhörde Malmö egna konstnärer, men
var till börden tysk och inflyttad från Lüneburg. Första gången


[1] Sammastädes, 10.
[2] P. Palladius, En visitats bog, 9.
[3] S:t Petri kyrkas räkenskaper 1607—1611, passim. Malmö rådhusarkiv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:09:19 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/htskanel/1/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free