- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 2. 1700-talet /
136

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wallenberg och Bellman - 1763—1772 - Wallenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

utgått från England. Men i Sverige dröjde det länge,
innan den trängde igenom. Ungefär samtidigt komme vi
i beröring med 1600-talets franska idealism och med den
från Addison och Swift utgående realismen — av romanen
voro vi under större delen av 1700-talet nästan oberörda.
Dalin vacklar på ett egendomligt sätt mellan dessa båda
strömningar. Till sin naturell var även han realist, och
hans mästerverk, Sagan om Hästen, visar bäst, var hans
styrka låg. Men icke dess mindre söker han — emot sin
begåvning — skriva en tragedi efter Racines mönster och
ett epos efter Henriadens, under det att hans danske
samtida Holberg ständigt förblev realist och därför
lyckades, där Dalin misslyckades. Dalins tidigaste efterföljare,
den Nordenflychtska kretsen, vände sig emot honom,
närmast därför att han icke gått nog långt i sin anslutning till
den franska smaken, och i formen nådde åtminstone Creutz
upp till den franska idealismens höjder. Men strax
därefter kom bakslaget.

Wallenberg.



Den nya tiden anslöt sig snarast till realisten Dalin, och
både Wallenberg och Bellman börja såsom hans lärjungar.
Men de gå vida längre än han. Med snillets
överlägsenhet förmådde Bellman väl att genomsyra den germanska
realismen med rokokons hela grace och till ett underbart
helt förena de båda motsatserna. Men till sitt innersta
väsen förblev han dock den store realisten.

Wallenberg röjer däremot något av Dalins halvhet.
Frånsett ett drama, till vilket vi sedan skola återkomma,
skrev han liksom Dalin ett — blott i fragment bevarat —
epos efter Henriadens mönster, Viborgska Smällen — lika
misslyckat som Svenska Friheten. Men detta var en
ungdomssynd, och hans egentliga livsverk blev resedagboken
Min son på Galejan, som författades, medan han
1769—1771 på skeppet Finland företog sin första resa till Kina.
Det är efter detta arbete han bör bedömas.

Resebeskrivningen hade då genom Linné och hans
lärjungar kommit på modet, och det var även till dessa
förebilder, som Wallenberg anslöt sig. Liksom Linné var han
en förträfflig observatör. Men hans resebeskrivning skiljer
sig alldeles från dem, som skrevos av “Linnés bussar“.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/2/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free