- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 2. 1700-talet /
243

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fru Lenngren och Franzén - Sången över Creutz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Samtidigt skrev han några av sina bästa sånger, dikter
till Selma, Den gamla knekten — en bland våra
märkligaste förromantiska ballader — m. fl. Men kulmen av
hans ungdomsdiktning utgöres av hans 1797 till Svenska
Akademien inlämnade tävlingsskrift Sång öfver Creutz.

Sången över Creutz.



Dikten hade formen av ett pindariskt ode och började
med en översikt av den svenska poesiens öden före Creutz
för att därefter sluta med en karakteristik av skalden.
Inledningen upptager ett oproportionerligt stort utrymme —
åtta strofer av de sjutton, av vilka dikten äldst bestod,
och åtskilligt finnes ock, som talar för, att denna
inledning ursprungligen var planlagd såsom en särskild
dikt samt först senare kombinerats med Creutz. Det
pindariska odet var, såsom vi sett, ingen nyhet i vår
litteratur. Men Franzéns ode var det. Det föregående
pindariska odet hade antingen haft formen av en kantat
med växlande rytmer — såsom hos Kellgren och Lidner —
eller ock hade det varit avfattat på de sedvanliga
alexandrinerna. Franzén övergav det hävdvunna jambiska
versmåttet och valde i stället trokäer, växlande i olika verser,
och redan genom sin form fick hans ode en från hela
den föregående gustavianska dikten avvikande karaktär.
Den fick det ännu mer genom sitt innehåll.

Sången över Creutz kan nämligen betraktas såsom ett
försök att sammansmälta nyklassicism och romantik — en
tendens, som återgår till en av 1700-talets märkligare
engelska skalder, som vi förut haft tillfälle att i
förbigående nämna: Thomas Gray. Han var en av sin tids
främste lärde, särskilt förtrogen med den då föga studerade
grekiska poesien, av vars skönhet han mäktigt gripits.
Men han var också en av de förste, som påverkats av
Montesquieu, av klimatläran och den därmed
sammanhängande människouppfattningen. Allt detta finnes i hans
dikt The Progress of Poesy, som har formen av ett
pindariskt ode med strof, antistrof och epod, men som avser
att framhålla det karakteristiska för olika folks och tiders
diktning, grekers likaväl som romares och engelsmäns.
Sitt ursprung leder poesien från Helicons friska källsprång,
men — säger Blanck — “Gray söker skönheten hänsynslöst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/2/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free