- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 12 (1910/1911) /
484

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 31. Den 30 April 1911 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HVAR 8 DAG

"Violinisternas drottning",
Wilhelmina Neruda-Norman, lady
Halle’, har i dagarna, 72-årig,
aflidit i Berlin, där hon de senare
åren varit bosatt.

Wilhelmina Maria Franzisca
Neruda var af tjeckisk härkomst och
född i Brünn 1838. Redan vid 6
års ålder väckte hon uppseende
som ett musikaliskt underbarn.
Till Sverige kom hon första gången 1861 och
uppträdde här sedan under ett par års tid jämte
sin yngre syster Anna Maria, äfvenledes violinist,
och sin broder, numera professor Franz Neruda,
violoncellist. 1864 gifte hon sig med
hofkapell-mästaren Ludvig Norman i Stockholm och blef
samma år ledamot af Musikaliska akademien. —
Därefter verkade hon i Stockholm såsom artist
å konserter och soaréer samt såsom lärarinna vid
konservatoriet. Längre fram bosatt i London,
ingick hon där efter sin förste mans död äktenskap
med pianisten sir Charles Hallé.

Wilhelmina Neruda torde ha varit den samtida
violinkonstens största namn, dock icke så mycket

Foto. Jcrger, Sthlm.

FRU BETTY NANSEN SOM OVID1A I
"KÄRLEKENS ÖGON" à Svenska Teatern
i Stockholm.

genom sin fulländade teknik som
genom den äkta konstnärliga anda
och den smak, som besjälade
hennes spel och kommo henne att
helt och hållet uppgå i
konstverkets trogna återgifvande, utan
ringaste effektsökeri.

Fru Betty Nansen, den berömda
danska skådespelerskan, är en alltid
lika kärkommen gäst å våra
scener, och hennes namn hade såsom naturligt
var lockat fullsatt salong vid premiären å
norrmannen Johan Bojers fyra-akts-skådespel å Svenska
Teatern i Stockholm’den 20 april. Fru Nansen
applåderades lifligt — hennes själfulla konst hänryckte
som alltid publiken — och inropades efter styckels
slut gång på gång.

Fröken Ebba Nyström — förut bekant för
hufvudstadens publik från konsertestraden — lade vid sin
debut å K. Teatern publiken helt för sina fötter.
Hon utförde därvid titelpartiet i "Jolantha", hvilken
roll är synnerligen lämpad för hennes ljusa och
skära stämma.

Pottt. Jag", SUum. KUcM: Bengt Stlfvertparre.

FRÖKEN EBBA NYSTROM. som fram
gångsrik debuterat i K. Teatern i
"Jolan-. thas" titelparti.

i:tUr portratt.

LADY HALLÉ, FRU WILHELMINA
NERUDA-NORMAN, den berömda violinisten,
har i dagarna aflididit.

våra körsällskap, hvarförutan till denna musikfäst
icke häller skulle kunnat uppbådas en så
imponerande styrka af sångkrafter. Till att inom de
bredare folklagren sprida kärlek och förståelse för
tonkonsten ha de af Elfrida Andree under flera år
ledda folkkonserterna kraftigt bidragit, ett
uppoffrande och hängifvet pioniärarbete, som burit rika
frukter. Äfven de af Orkesterföreningen årligen
anordnade serierna af konserter för skolungdom torde
komma att med tiden visa sig vara ett värksamt
medel för att fostra musikintresset till allt starkare
växt inom samhället. Om dess tilltagande vittnar
äfven den framgång, bemödandena att höja den
kyrkliga musiken rönt vid de på senare tid allt
oftare hållna kyrkokonserterna.

I vår hastande och splittrande, rolösa och kamp-

fyllda tid har musiken mer än någonsin förut att
fylla en viktig uppgift äfven som förädlande, enande
och utjämnande faktor i samhällslifvet. Denna dess
social-etiska makt har redan gamle Jesper Svedberg
på sitt kärnfulla språk förträffligt uttryckt i följande
ordalag:

"Såsom många åtskilliga röster stämma ihopa
och göra en samljudande klang, så kunna de ock
förena sinnen, som förbryllade och sorgligen
tankfulle äro. Och tyckes detta vara både gudomligt
och naturligit. Hafver ock Gud lärt oss i musiken
vara enige, hvaraf kärlek, sinnerförnöjelse och ro
förorsakas och bibehålles. Si en sådan dråplig och
diger makt hafver Gud lagt i musiken".

John Atterbom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:44:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/12/0504.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free