- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 5 (1903/1904) /
618

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 39. Den 26 Juni 1904 - Harriet Bosse. Af O. R. - Emil Stang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HARRIET BOSSE.

TILL PORTRÄTTET Å FÖREGÅENDE SIDA.

foto. Hamvqvüt, Storkholm. Klidit: Bengt Silfixnpam.

HARRIET BOSSE i »Vildanden».

Köpenhamns Kongelige Theater lämnade helt
nyligen Stockholm, efter ett framgångsrikt gästspel
därstädes. Hufvudstadskritiken var enhällig om att prisa
de danska gästerna för deras stilfulla, fint kultiverade
och karaktäristiska spel. Och säkert är, att man vid
få teatrar i Europa påträffar ett så fulländadt samspel
som på det Kongelige.

Granskar man de danska artisterna en efter en
och har man haft tillfälle studera dem under årens
lopp i ett flertal roller, skall man finna, att de
verkliga storheterna på scenen äro tunnsådda i
Köpenhamn liksom annorstädes. Olof Paulsen är
emellertid en utomordentlig komiker, d:r Mantzius en ytterst
fin och mångsidig karaktärsskådespelare, och bland
damerna står otvifvelaktigt — man må säga hvad
man vill om manér, om understrykningar o. s. v. —
fru Hennings främst. Hon är en verklig storhet, om
också åldern tagit ut sin rätt. Men i ett afseende
äro så godt som alla danska sceniska artister
framstående: de kunna den tekniska sidan af sin konst.

Tänka vi nu på våra svenska skådespelare och
skådespelarinnor, så är det, tyvärr, alltför många af
dem, som aldrig lärt sig hvarken att gå eller stå på
scenen på ett för ögat tillfredsställande sätt och än
mindre kunna den svåra konsten att tala väl. I
afseende på stilkänsla brista de också icke sällan
mycket; det ser man bäst, när de skola utföra kostymroller.

Det är, som om de där skulle alldeles förlorat
den fasta grunden under sina fötter och för sina
tankar. Och hvad samspelet beträffar saknar det
likaledes många gånger helgjutenhet. Det är icke på
långt när så afslipadt, som det borde och kunde vara.

Men oaktadt allt ha vi dock flere svenska
sceniska artister, hvilka måste sägas vara förstklassiga.
Vi ha Hillberg, Fredrikson, de Wahl, Lindberg,
Svennberg, Viktor Lundberg, Baeckström, Riego, o. s. v.
Och på spinnsidan märkas fröken Lundeqvist, fru
Sandell, fru Håkanson, fröken Åhlander och, icke minst,
fru Harriet Bosse.

Icke minst, snarare tvärt om ... Ty hvad
beträffar förmågan att förläna sina skapelser ett olika,
indi-viduelt lif står fru Bosse nog främst bland våra
kvinnliga sceniska artister. Och hvilket stort område
omfattar icke hennes konst! Hon spelar på samma,
snart sagdt, fulländade sätt tragiska roller lika väl
som komiska, hon vet att "stilisera", stundom kanske
alltför mycket, att verka som ett eteriskt väsen från
något drömland, men lyckligtvis kan hon också gifva
de mest lifsvarma och realistiska skapelser. Och hon
besitter en makalös stilkänsla! Detta har hon senast
visat i Per Hallströms "En veneziansk komedi", där
hon med en förtjusande grace, men samtidigt med
ett drag af höghet öfver sin vackra panna, gaf
styckets så skaldiskt tänkta, centrala kvinnogestalt. Där
var fru Bosse den förkroppsligade poesien. Å andra
sidan vill jag framhålla hennes Hedvig i "Vildanden",
en den mest sanna, sorgsna, rörande flickunge,
hvilkens tragiska öde lockar till tårar. Den realism,
hvarmed fru Bosse tolkar denna roll, är sällsynt gripande.

Ung, mycket ung är Harriet Bosse, men hon är
redan en verkligt stor skådespelerska, en förvånande
uppenbarelse. Född i Norge har hon genomgått
musikkonservatoriet i Stockholm — hon ämnade först,
liksom sin syster, fru Möller, bli sångerska — men
ägnade sig sedan åt den dramatiska sången, därför
— har hon en gång sagt till mig — "jag tyckte, att
jag härigenom kunde uttrycka mera än genom sången..."
Hon tillhör sedan flere år tillbaka Dramatiska teatern
i Stockholm, och må hon allt framgent göra detta. Må
hon vara behjälplig vid den renässans, som vi alla
hoppas på inom den svenska teatern! O. R.

EMIL STÄNG.

Foto. Andersen, Kiistianla. kum: Rmgt svfnmpam.

70 ÅR DEN 17 JUNI.

Den 14 firade f. norske statsministern Emil Stäng 70 år. På
födelsedagen tog sig den allmänna aktning, hvaraf den
framstående statsmannen är i åtnjutande från såväl meningsfränder som
politiska motståndare, enstämmigt varma uttryck.

— 618 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/5/0636.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free