- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
222

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den gamle Mytes sørgelige Udgang var forandret. Det Forbud.
Pluto ved Opstigningen fra Tartarus giver Orfeus imod at se sig om
efter Euridice, nævnes ikke engang: der er derfor slet ikke Tale
om nogen senere Tilbagevenden af Euridice til Underverden.
Rinuc-cini lader Orfeus og Euridice uhindrede komme op til Jorden, og det
hele ender derefter i idel Lyksalighed. Ogsaa andre Momenter i
Stykket vække Mistanke om, at Rinuccini har arbejdet paa
Spekulation. Det hele begynder med en af de dengang saa
almindelige Hyrdescener. Hyrder og Hyrdinder lovprise det nylig saa
lykkeligt forenede Par, Orfeus og Euridice; hele Scenen gør
tydeligt Indtryk af at skulle være en raffineret Lykønskning til det
tilstedeværende fyrstelige Rrudepar.

Som en Nyhed havde Peri allerede i ,Dafne“ forebragt den
saakaldte Stilo recitativo eller Talesang, der viser Recitativet i sin
oprindelige Form og opstod som Resultatet af hans Søgen efter hin
„Mellemting mellem Tale og Sang", der af Plato udtrykkelig
omtales som benyttet i den antikke Tragedie. Peri anvender nu i
.Euridice" denne Recitativstil i et saadant Overmaal, at det næsten
bliver uudholdeligt. Selv hvor Overskriften melder en Arie,
genfindes den samme evindelige Reciteren. Det eneste, der gør denne
saakaldte Arie forskellig fra Recitativet, er egentlig dens Affattelse
i Vers, saaledes at alle Vers synges efter samme Melodi; derimellem
er der indskudt korte Ritorneller, d. e. smaa instrumentale
Mellemspil, der udføres af det bag Scenen opstillede lille Orkester. Kun
et eneste Sted støder man paa en virkelig køn lille Melodi; det
eider, hvor Orfeus med Euridice i sin Favn vender tilbage fra
Underverdenen og i stille Lyksalighed genhilser Jordens straalende Sol.
Der ligger i denne lille Sang gemt saa megen Følelse og
Inderlighed, at det næsten synes gaadefuldt. hvorledes den har fundet Vej
ind i dette Øde af monotone Recitativer (se Musikbilag). Som
forfriskende Afveksling virke ogsaa Korene, der, mærkværdigt nok, paa
en enkelt Undtagelse nær, alle ere holdte i den gamle polyfone
Stil; heller ikke deri brød man altsaa med Tidens Skik. og det var
en Lykke. Uden disse Kor vilde Recitativernes Monotoni være
dobbelt følelig.

Det Orkester, Peii benyttede, bestod alt i alt af fire
Instrumenter, o: et Klavicymbel, en Chitarronne, en Lut og en saakaldt
Lira grande, d. e. en Kontrabas. Ouverture benyttedes ikke;
Instrumenterne indskrænkede sig til at udføre Ritornellerne, der som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free