- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
610

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dotre, der begge Tar Sangerinder, en Række Koncerter i Leipzig, og 1787
indfandt han sig i Breslau, hvor Musikdirektor Beinlich’s Dod gav ham Haab om
en Virksomhed. Men trods den store Anerkendelse, der overalt blev ham til
Del som Koncertleder og Orkesteranfører, lykkedes det ham dog ikke at vinde
fast Fod i nogen af disse Byer. Endelig modtog han 1789 Udnævnelsen som
Kantor ved Thomasschule i Leipzig, og i denne Stilling blev han indtil sin Død 1S04.

Hiller hørte til de ægte Kunstnernaturer, der ikke kendte at
tage Hensyn til sit personlige Jeg, naar det gjaldt ham om at opnaa
et kunstnerisk Resultat, dette være sig nu i den ene eller den anden
Retning, som Sangspilskomponist, som Musikskribent eller som
Koncertleder. Naturen havde givet ham et svagt Helbred, og han var
Hypokondrist; men gjaldt det hans Kunst, svigtede hans Energi
ham aldrig. Ogsaa af pekuniære Sorger havde han mange. Hans
Indtægter stod aldeles ikke i Forhold til det kolossale Arbejde, hans
forskellige Bestillinger fordrede af ham. At ogsaa andre Forhold
paa mange Punkter vanskeliggjorde ham hans kunstneriske Gerning,
er allerede paavist.

Hiller var Idealist. Hans Liv og Virksomhed danner et
ene-staaende smukt Afsnit i Musikhistorien. Faa har bragt sit Lands
Kunst saa store Ofre som han, men faa har af Efterverdenen modtaget
saa ringe Tak: ikke engang hans Navn findes nu mere opbevaret i
det store Publikums Erindring, det, som han dog en Gang beredte
saa mange fornøjelige Timer og skænkede saa mange af dets
kæreste Sange.

Hiller’s komiske Operaer blev af omrejsende Trupper hurtigt
førte vidt omkring og modtoges alle Vegne med Henrykkelse. De
hjalp mangen en fattig Komedianttrup fra at gaa til Grunde og gav
Anledning til, at snart Alverdens tyske Komponister, store saavel
som smaa, gav sig til at skrive Sangspil. Schneider giver i sin
„Geschichte der Oper in Berlin" en Fortegnelse over de
Sangspilsopførelser. der i Aarene 1771—84 fandt Sted alene i Preussens
Hovedstad. Man ser deraf, at der i dette Tidsrum i Berlin blev
givet c. 120 komiske Operaforestillinger om Aaret. Mange af de
opførte Stykker var ganske vist kun oversatte franske og italienske
Sangspil, men 47 af de Operaer, som nævnes i Schneider’s
Fortegnelse, er tyske Originalværker, komponerede af i alt 18 indenlandske
Komponister.

Den Hyldest, man fra alle Sider ydede Sangspillet, bragte
mangen Alvorsmand til at ryste paa Hovedet. Man var bange for,
at den lille folkelige Genre til syvende og sidst helt skulde betage

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0634.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free