- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
630

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Francoeur, altsaa ogsaa en Franskmand. Den vokale Kammermusik lagde
Christian den fjerde derimod i Hænderne paa to Italienere, Benedetto
Bonaglio og Agostino Fontana.

Ved Frederik den tredies Tid nævnes først Pascal Bence som Fører
for de kongelige Violinister, men 1667 forskrives, rimeligvis for første Gang, en
hel Besætning af franske Violinister, seks i Tallet, med Gaspard Besson
som Forer; det er aabenbart fra nu af den franske Kammermusik, det allerede
fra Ludvig den 13des Tid bekendte Violinistkorps; „Les 24 Violons“, der bliver
den danske Kammermusiks Forbillede.

Christian den femte udvidede det franske Violinistkorps til otte
Medlemmer, blandt hvilke P. C. Schindler, den omtalte Ophavsmand til „Der vereinigte
Götterstreit“, figurerer som Gambist.

Hin Bartolomeo Bernardi, der i Aaret 1703 glædede det
danske Hof med Kompositionen af en italiensk Opera, .11 Gige
for-tunato“, var egentlig Violinspiller og var ved den Tid nylig kommet
til Danmark paa Foranledning af Frederik den fjerde, der
sandsynligvis havde hørt ham i Italien og dér var blevet begejstret for
hans Violinspil. Omtrent paa samme Tid fik den danske
Kammermusik en anden værdifuld Tilvækst i Sangeren Th. Meier,
Komponist af den nævnte Opera „Don Quixote”.

Paa Musikprogrammet til Hof koncerterne repræsenterede
ved Frederik den fjerdes Tid Corelli de instrumentale
Kammermusikværker, o: Sonater og Koncerter (ogsaa Concerti grossi), for et
og flere Soloinstrumenter. Den vokale Kammermusiks, o:
Solo-Ariens og Kantatens, Hovedrepræsentant var derimod Alessandro
Scarlatti. Til disse to Komponister sluttede der sig selvfølgelig
ogsaa andre. Med de franske Violinister fik sandsynligvis ogsaa fransk
Musik, af Lully, Campra m. fl., Plads paa Programmet. De
Lejlighedskompositioner, der tiltrængtes paa kongelige Fødselsdage eller
ved andre Familiefester, leverede i Almindelighed Kongens egne
Hofkomponister, Bernardi og Meier.

Om Værdien af disse to Musikeres Frembringelser kan man ikke
dømme, fordi man paa det nærmeste kun kender disse af Navn,
men ikke af Gavn1). Om Meier’s Kompositioner fattes Samtidens
Udtalelser ganske; om Bernardi har man alt i alt kun to Mænds
Kritik at holde sig til, den ene er den tyske, ikke altid fuldt
tilforladelige Leksikograf Schilling, den anden er Kapelmester Scheibe, der

b Bernardi udgav i Aaret 1696 i Bologna et Bind Sonater for 2 Violiner og
Bas, og senere i Amsterdam 12 Sonater for Violin og Bas. Desforuden
komponerede ban for det danske Hof en Masse Lejlighedskompositioner.
Flertallet af hans Værker er vistnok brændte ved Slotsbranden 1794.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:07:26 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0654.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free