- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
195

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men i Mozarls Musik er ingen romantisk oversanselig Drømmen,
ingen vage Længsler efter en bedre Tilværelse, intet Spil med en
dæmonisk Aandeverden. Don Juan er — om man endelig vil bruge
de systematiserende Vendinger — fuldt ud et klassisk Værk.

„Jeg har kun to Elever, naar jeg blot havde otte, kunde jeg
nok komme ud af det. Se at udsprede blandt Folk, at jeg tager
mod Elever", saaledes omtrent skriver Mozart ikke længe efter
Wiener - Opførelsen af Don Juan. De faa Linjer giver et trist
Indblik i hvor møjsomt Figaros og Don Juans Komponist
henlevede sine Dage trods sin Berømmelse. Andre Henvendelser til
hans Ven og Medbroder i Frimurerordenen. Puchberg, vidner
i samme Retning, og hvor stor Nøden har været, fremgaar af
de Paategninger, Puchberg har givet Brevene om de Smaabeløb
(300 fl., 150 fl.), han skikkede Mozart. Trods denne Modgang
mistede Mozart intet af sin Skaberkraft: fra denne Sommer
stammer hans tre berømteste Symfonier i Es-dur, g-rnoll og C-dur
(Jupiter). Ganske vist kunde man i den elegiske og lidenskabelige
Stemning i </-molGSymfonien se Udslag af Mozarts af materielle
Bekymringer trykkede Sindsstemning1), men paa den anden Side
hersker der i Es-d u r-Symfon i en. der var færdig kun en Maaned før
g-moll, en skøn afgæret Harmoni, og i C-dur, der fulgte omtrent
en Maaned efter, staar Mozart saa stolt, ja sejerssikker som nogen
Sinde. Denne Symfoni-Trilogi, der er undfanget næsten i et Drag,
betegner Højdepunktet af Mozarts Instrumentalmusik.

løvrigt var Mozart paa denne Tid optaget dels af sin
„Embedspligt" at komponere Danse til de af Kejseren protegerede
Redouteballer (til hvilke jo ogsaa Haydn og senere Beethoven komponerede
Musik), dels af at bearbejde, navnlig ominstrumentere nogle af
Händeis Oratorier, saaledes Acis og Galathea, Alexanderfesten og
Messias, en Opgave, som van Swieten havde stillet ham2). Men *)

*) Sie ist» aus Wuth geschrieben, skal Mozart have sagt om Symfonien.

2) Mozart havde længe næret en stor Forkærlighed for Handels Musik, og dette
Arbejde, der bragte ham i et særlig nært Forhold til den, omfattede han
med stor Interesse. Det maa ikke betragtes som noget „filologisk", men
som et rent kunstnerisk Arbejde, udført med praktiske Formaal for Øje. Jfr.
Langhans: Gesch. d. Musik, II. p. 166, Noten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free