- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
337

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(æsthetisk og teknisk) er kastet til Side, hvor alt med fuld Energi
stræber mod ét Maal, og hvor der ikke er én Node til Overflod.

For Klaversonatens Vedkommende staar denne Fjærnelse af
Passageværket i Forbindelse med, at Beethoven indførte en hel ny
Klaverteknik, saaledes som det alt foran er fremhævet. Det var først
Beethoven, der erobrede Klaveret helt for den moderne Musik. Hans
Klavermusik besad "en hidtil
ukendt Fylde, Bredde. Kraft,

Akkordrigdom, Glans og
Farve, og stadig bestræbte han
sig for mere og mere at
fuldkommengøre den. indtil
Højdepunktet naaedes i de første
Satser af R-ther-Sonaten op.

106. Siden Bachs
„Wohltem-perirtesKlavier" havdeKlaver-musiken ikke haft at opvise
en saadan Samling ensartede
Værker fra samme Mesters
Haand som Beethovens
Sonater. Disse to Samlinger af
geniale Klaverkomposit ioner
høre til de ypperste Udslag
af to forskellige Perioders
Tonekunst, men Beethovens
Sonater med deres større
indbyrdes Afveksling og deres
mægtige Stigning staar
utvivlsomt Nutidsmennesker nærmest. I disse Sonater har man, om man
forsinar at læse ret, hele Beethovens indre Historie in nuer — deres
historiske Betydning for Klaverspillet rent ufortalt. Ved Beethovens
Klavermusik omformedes nemlig saavel Foredragsmaaden som
Tekniken, og at Klaverinstrumentcrne samtidig undergik en stadig
Forbedring i Retning af Klangfylde og Tonestyrke (jfr. herom det
følgende Kapitel), bidrog til, at Beethoven mere og mere kunde se
sine Idéer virkeliggjorte ved Hjælp af dette Instrument. — Den fra
Mozart overleverede symfoniske Klaverkoncert maatte ganske naturligt
ligge Beethoven meget nær i hans dobbelte Egenskab af Komponist
og udøvende Klaverspiller. Saalænge han endnu optraadte som

Illustr. Musikhistorie. II. 22

Fig.69. Beethoven (efter Maleri af Mäliler c. 1805).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free