- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
391

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de andre Winterreise blev iøvrigt komponeret og udgivet i to
Afdelinger med omtrent et Aars Mellemrum.

Blandt de Værker, Schubert fuldendte i den nærmeste Tid
herefter som lykkelig Gæst i et musikalsk Hjem i Graz, kan nævnes
den store, fantasifulde Trio i Es-dur for Klaver, Violin og Cello,
den tyske Messe, Ständchen (Grillparzer) for Altsolo og Kor, og ikke
mindst Impromptuerne og de smaa Klaverstykker, som Forlæggeren
senere gav Navnet Moments musicals.

Efter Bauernfelds Beretning var det ham, der omtrent paa
denne Tid gav Schubert Idéen til selv at give en Koncert for at
slaa sit Navn fast og skaffe sig i hvert Fald en foreløbig
Pengehjælp. Schubert havde dog længe sine Betænkeligheder, men
endelig overvandt han sin Uvilje mod al offentlig Optræden, og
Koncerten fandt Sted den 26. Marts 1828. Vogl sang en Række Sange
og paa Programmet stod desuden Grillparzers Ständchen, Klopstocks
Schlachtgesang, en Kvartetsats og Trioen i Es. Koncerten var
glimrende besøgt, med Jubel modtoges alle Numrene, Schubert blev
fremkaldt Gang efter Gang og gik hjem med 800 ti. i Lommen —
desværre beholdt han dem ikke ret mange Dage: Kreditorerne
indfandt sig snart og hentede Størstedelen af Beløbet.

Schubert kom ikke til at give mere end denne ene Koncert.
Hans Helbred var brudt, Bekymringer og Overanstrengelse havde
ødelagt ham, saaledes at han angrebes af en heftig Nervesvækkelse.
Uforklarligt er det, at Schubert i denne svækkede Tilstand kunde
frembringe en hel Række Kompositioner og deriblandt nogle af hans
allerbetydeligste, dét er „som om han har haft en hemmelighedsfuld
Anelse om, at det var paa Tide at stille de sidste og højeste
Fordringer til sin Genius”. I rastløs Fart skrev Schubert i sit sidste
Leveaar: den store Symfoni i C-dur, Strygekvintetten i C-dur, de
tre sidste Klaversonater, Mirjams Siegesgesang og de Sange, der
senere samledes under Fællestitlen: Schwanengesang og som
indeholder alle de til Heines Digte komponerede Sange. — Ingen af
disse store og indholdsrige Kompositioner har Schubert selv faaet
at høre! Symfonien indleveredes til Gesellschaft der Musikfreunde,
men endnu inden Prøverne tog deres Begyndelse, opgav man
Opførelsen, da Symfonien blev befundet for lang og vanskelig,
hvorfor den lagdes til Side. Imidlertid døde Schubert, og der var ikke
Tale om Symfonien, forinden Rob. Schumann „skælvende af Glæde”
opdagede den blandt mange andre Schubertske Manuskripter, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0415.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free