- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
994

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gades Naturel; derved faar de deres udpræget danske Karakter,
hvor-meget Gade end har lært udefra, ikke mindst af Mendelssohn. hvis
smidige Sammenkæden af de musikalske Perioder han ypperlig
forstod at tilegne sig. I disse Værker møder vi en dagklar Stemning,
en lvs og mild, lidt ensartet Tone, en Livsglæde, der dog aldrig tager
Form af nogen Beruselse, men tværtimod holder sig i en vis
selvtillidsfuld Ligevægt, et lykkeligt Jævnmod, en stor Ærlighed og
Tilforladelighed, der forsager alle Fraser og al Poseren. Ved Siden af
denne fremtrædende Dagklarhed skildres nu og da lidt vemodige
Halvlysstemninger; men aldrig nogen dyb Gru eller skærende Klage,
snarere fornemmes en Sky for alle stærke Udtryk, med Afdæmpning
af hvad der kunde virke voldsomt og grelt. Langt mere udpræget
og bevidst kunstnerisk end hos Forgængerne finder vi danske
Naturstemninger udtrykt: Sommernattens taagede Dæmring, Ellepigernes
kogiende Leg — der mere virker som et lokkende Spil end med
uheldsvanger Uhygge —. Skovens lyse Munterhed med Jægerhornets
Klang, Markens Græsbølger og milde Fred med Bøndernes sindige
Arbejde1).

De musikalske Midler udmærker sig ved deres Simpelhed og
Klarhed. De jomfruelig slanke Melodier, der har Hjemsted i
Dur-Folkeviserne og som straks dukkede op i Gades første Arbejder (f. Eks.
som Sidemotiv i Ossian, som Andantemotiv i c-moll Symfonien), er
fremtrædende, undertiden tilsatte med noget vemodigt
længselsfuldt — dæmpede Minder fra Udlængslen i den første Ungdomstid.
Formelt set gør sig overalt rene, tydelige Linjer gældende, al Bredde
undgaas, Afrundethed og Harmoni er det næsten altid lykkelig
naaede Maal: megen Kombinationstrang er derimod ikke tilstede,
kontrapunktisk Kunstfærdighed udfoldes kun sjælden, Homofonien
er tværtimod Normen. Den fine og skønne Stemmeføring er
Udtryk for en ejendommelig Trang til og Sans for poetisk Velklang,
og Instrumentationen er lysende af Varme og fyldigt velklingende,
beregnet med en Mesters Kyndighed, omend Orkestret sjælden
er udnyttet til dets yderste Ævne eller aflokket sine mest
karakteristiske Sider. Med Forkærlighed benyttes blide vuggende
Rytmer (6/s Takt er med Rette blevet betegnet som en særlig dansk
Taktart) eller frejdige Bevægelser, der svinger sig op i punkterede

l) Elverskud og den samtidige Ballet Et Folkesagn, af hvilken Gade skrev

1. og 3. Akt, Imedens I. P. E. Hartmann efter Gades Opfordring paatog sig at

komponere den mere barokke anden Akt i Troldehøjen).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free